Nasiona konopi siewnych – Podstawowe właściwości i zastosowania

4
2401
nasiona konopi
Nasiona konopi siewnej mogą zapewnić wielu cennych właściwości zdrowotnych

Nasiona konopi siewnych są pozyskiwane z rośliny o nazwie Cannabis sativa L.  Jest ona często mylona z konopiami indyjskimi Cannabis indica, gdyż należy do tej samej rodziny. Jednak te dwie rośliny są zupełnie inne. Przede wszystkim posiadają różny poziom THC lub delta-9-tetrahydrokanabinolu. Konopie siewne zawierają mniej niż 1% związków psychoaktywnych, podczas gdy marihuana zawiera ich do 20% lub nawet więcej.

Rośliny konopi siewnych są uprawiane dla celów przemysłowych i zbierane są z nich włókna, nasiona, a także wytwarza się olej konopny. Nasiona konopi przemysłowych dostępne są w różnych formach i mogą być sterylizowane, prażone lub mielone. W warunkach domowych można stosować je w formie wytłoczonego oleju lub mielonego proszku.

Ogólna charakterystyka konopi siewnych

Konopie przemysłowe mają wiele zastosowań, od papieru, tworzyw sztucznych i tekstyliów do paliwa. W rzeczywistości mogą nawet być stosowane w miejsce tradycyjnego papieru wykonanego z drewna, ponieważ papier może być produkowany w dwukrotnie większej ilości. Tworzywa sztuczne produkowane z konopi ulegają biodegradacji, dzięki czemu są znacznie korzystniejsze dla środowiska. Nasiona konopi można także stosować w wielu różnych produktach spożywczych.

Nasiona konopi zawierają idealną równowagę aminokwasów niezbędnych dla utrzymania dobrego stanu zdrowia. Ponadto olej z nasion konopi zawiera niezbędne kwasy tłuszczowe, zwane także dobrymi tłuszczami. Konopie mogą dostarczać cennych wartości odżywczych ludziom, ale także mogą być wykorzystywane w formie paszy dla zwierząt domowych.

Chociaż nasiona konopi są uprawiane w wielu częściach świata, to jego główni producenci to Kanada, Francja i Chiny. W wielu krajach obowiązuje całkowity zakaz upraw konopi i często można odnieść wrażenie, że rządy tych państwa nie rozumieją różnicy pomiędzy konopiami przemysłowymi, a konopiami indyjskimi, z których wytwarza się marihuanę.

Biorąc pod uwagę jej popularność i to, że od dawna nasi przodkowie doceniali wartość nasion konopi, wydaje się niezwykłe, że to zioło ma tak złą reputację. Zarówno George Washington i Thomas Jefferson uprawiali rośliny konopi w swoich ogrodach. Papier z konopi był nawet wykorzystywany do Deklaracji Niepodległości Stanów Zjednoczonych. Korzyści środowiskowe i żywieniowe konopi siewnych wydają się być w ostatnich latach naprawdę nieocenione i wciąż bagatelizowane.

Właściwości odżywcze nasion konopi siewnych

Nasiona konopi są bogate w wartości odżywcze i zawierają 20 różnych odmian aminokwasów, w tym wszystkie dziewięciu niezbędnych. Niektóre podstawowe aminokwasy nie mogą być w sposób naturalny wytwarzane przez ludzki organizm i nasiona te, mają zdolność do uzupełnienia ich we właściwych proporcjach odżywczych. Duże ilości białka pomagają we wzmacnianiu układu odpornościowego, a tym samym, zmniejszaniu ryzyka rozwoju wielu chorób. Poza tym, pomagają w wydalaniu toksyn z organizmu.

Badania w ostatnim czasie wykazały, że spożywanie nasion konopi, czy surowych czy w postaci oleju, ma znaczny potencjał w zakresie pomocy w leczeniu chorób związanych z niedoborem odporności organizmu. Nie ma innej substancji, która zawiera takie duże ilości kwasów tłuszczowych, jak te znalezione w nasionach konopi. Poziomy te są wyższe niż w przypadku siemienia lnianego i dowolnego innego oleju z nasion lub orzechów.

Nasiona te zawierają też duże ilości witaminy E i pierwiastków śladowych, takich jak żelazo, cynk, wapń, magnez i fosfor. Posiadają ponadto zrównoważony stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6, w proporcji około trzy do jednego. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który również chroni kwasy tłuszczowe przed utlenianiem, przyczyniając się lepszych właściwości zdrowotnych.

Wartość odżywcza 100 g łuskanych nasion konopi siewnej:

  • Wartość energetyczna – 580 kcal,
  • Białko – 37 g,
  • Kwasy tłuszczowe – 45 g,
  • Węglowodany – 7 g,
  • Błonnik pokarmowy – 3 g,
  • Żelazo – 9,6 mg,
  • Cynk – 11,5 mg,
  • Magnez – 640 mg.

Korzyści ze stosowania nasion konopi

Zawartość białka w nasionach konopi pomaga w trawieniu. Wiele osób doświadcza, że ​​białko z nasion konopi nie powoduje wzdęć lub gazów. W przeciwieństwie do soi, która ma bardzo duże ilości kwasu fitowego, uniemożliwiającego nam wchłanianie minerałów, nasiona konopi nie zawierają go w ogóle. Konopie siewne były już w przeszłości niejednokrotnie stosowane w leczeniu niedoborów żywieniowych, wywołanych przez gruźlicę, powodującą olbrzymie osłabienie organizmu.

Nasiona konopi są łatwo trawione przez układ pokarmowy i są jedną z najbardziej pożywnych rzeczy w naturze. Zawierają znaczne ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, aminokwasów i białek. Mogą wspierać nasze potrzeby żywieniowe, nawet, jeśli nie spożywamy żadnej innej zdrowej żywności.

Jedną z najważniejszych korzyści ze stosowania nasion konopi siewnych jest duża ilość białek. Ponadto istnieje szereg witamin i składników mineralnych, oprócz niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe nie są w sposób naturalny syntetyzowane przez organizm człowieka, co sprawia, że ​​nasiona konopi są doskonałym źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych.

Dzięki tym właściwościom nasiona kopii mogą zmniejszyć ryzyko śmiertelnej arytmii lub zawału serca, zwłaszcza, gdy w diecie występuje zbyt dużo tłuszczy nasyconych. Ponadto, dostarczają cennych fitosteroli, które pozwalają na zmniejszenie ilości cholesterolu w organizmie, a tym samym usunięcie nagromadzonego tłuszczu w tętnicach.

Obecne w nasionach składniki odżywcze pozytywnie wpływają na elastyczność naczyń krwionośnych i obniżają ryzyko wystąpienia miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Obecność cynku zapewnia z kolei prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, a także wpływa na odpowiednią kondycję włosów, skóry i paznokci.

Inną korzyścią dla zdrowia jest to, że olej pozyskany z nasion konopi może być również stosowany jako maść do regeneracji i odżywiania skóry. Olej konopny wnika w skórę bardzo szybko, w porównaniu do innych olejów, co pomaga w zapobieganiu powstawania zmarszczek i utrzymuje skórę odpowiednio nawilżoną i elastyczną. Jest on często stosowany, zarówno w kuchni, jak i do wytwarzania kosmetyków pielęgnacyjnych, w szczególności kremów, olejków do masażu, balsamów oraz płynów do kąpieli. W celach spożywczych olej z nasion konopi należy zawsze stosować na zimno.

Nasiona konopi siewnej w kuchni

W sprzedaży można spotkać nasiona konopi w formie ziaren łuskanych i niełuskanych, a także mielonych. Charakteryzują się one delikatnym, orzechowym smak. Często poleca się ich prażenie, a następnie zmielenie. Samodzielne wykonanie tych czynności, najlepiej tuż przed spożyciem, zapewnia najlepsze właściwości odżywcze. Warto jednak pamiętać, że nasiona nie powinny być zbyt mocno podgrzewane, gdyż zawarte w nich tłuszcze utracą swoje najcenniejsze korzyści.

Zmielone nasiona konopi można dodawać do wielu potraw, napojów i deserów, np. do owsianki, jogurtu, czy musli. Świetnie nadają się jako dodatek do koktajlu zdrowotnego lub owocowego smoothie. Mogą także stanowić znakomitą i bardzo zdrową posypkę do deserów, sałatek, kasz i makaronów oraz doskonale wzbogacą smak i właściwości odżywcze domowych wypieków. Nasiona konopi siewnej to niewątpliwie bardzo smaczny i pełnowartościowy składnik zdrowej diety.

Czy nasiona konopi wykazują działają narkotycznie

Krótko mówiąc, nie. Komercyjne nasiona konopi siewnej lub nasiona konopi olejowej zawierają znikome ilości THC, a także zawierają substancję, która przeciwdziała jej aktywowaniu.

Olej konopny jest coraz bardziej popularnym produktem, używanym do różnych celów. Czyste nasiona konopi nie zawierają THC w ogóle. Maleńkie ilości THC zawarte w konopi siewnej znajdują się w zielonej części rośliny. Stężenie tych kanabinoidów w oleju jest znikoma i nie jest w stanie doprowadzić do stanu psychoaktywnego.

Ewentualne skutki uboczne działania nasion konopi

Spożywanie siemienia konopnego jest całkowicie bezpieczne i nie są znane żadne istotne skutki uboczne, związane z ich stosowaniem. Należy jednak zawsze pamiętać, że nadmiar dowolnego produktu spożywczego może nie być korzystny, więc upewnij się, że używasz tylko tyle, aby zadbać o własne zdrowie.

Nasiona konopi w wielu miejscach na świecie stają się popularnym suplementem diety, ze względu na wysoką zawartość białka i zdrowych kwasów tłuszczowych. Łuskane nasiona konopi są na ogół bezpieczne, ale u niektórych mogą wystąpić pewne lekkie, niepożądane skutki uboczne.

  • Zawartość tłuszczu, a trawienie

Nasiona konopi są bardzo bogate w tłuszcze, gdyż jedna łyżka stołowa zawiera ok. 3 g do 4 g tłuszczu. Większość to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, uznawane za dobry rodzaj tłuszczu. Łuskane nasiona konopi zawierają zarówno kwasy tłuszczowe omega-3, jak i omega-6, a ilość ta może doprowadzić do lekkich efektów przeczyszczających. Jeśli twój system trawienny jest wrażliwy na zmiany, zacznij od małych ilości nasion konopi, powiedzmy, jednej łyżeczki dziennie i powoli zwiększaj dawkę do 2 łyżek.

  • Interakcje z lekami

Nie ma znanych interakcji nasion konopi z lekami, jednak zaleca się ostrożność każdemu biorącemu leki przeciwzakrzepowe. W przypadku długotrwałych i ciężkich chorób każdą zmianę diety należy konsultować z lekarzem.

  • Obecność substancji psychotropowych THC

Jedzenie nasion konopi nie przyniesie takich samych efektów jak palenie marihuany. Związek, który powoduje działanie psychotropowe, czyli THC, jest produkowany tylko w kwiatach, pąkach i liściach roślin konopi. Jednakże, ponieważ nasiona stykają się z resztą rośliny, niewielkie ilości mogą przedostać się na powierzchnię nasion w procesie produkcji. Jest również mało prawdopodobne, choć nie niemożliwe, uzyskanie pozytywnego wyniku testu na obecność narkotyków, nawet przy bardzo dużym spożyciu nasion konopi.

Podsumowanie

Nasiona konopi zawierają praktycznie wszystkie aminokwasy, w tym 9 niezbędnych aminokwasów (EAA), których nasz organizm nie może sam produkować. Wysoki odsetek białek prostych pozwala wzmacniać odporność organizmu i odpierać szkodliwe działanie toksyn. Nasiona te są wegetariańskim źródłem białka, uważanego za szczególnie lekkostrawne, a także dostarczają wielu cennych składników odżywczych, pozwalających chronić odporność, układ krwionośny oraz tkanki skóry i narządów wewnętrznych. Konopie uznawane są za najbogatsze naturalne źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Nasiona konopi można coraz częściej spotkać w wielu sklepach, nie tylko tych ze zdrową żywnością. Ze względu na kilka unikalnych właściwości zdrowotnych, niezwykle korzystnych dla zachowania dobrej kondycji organizmu, przez wielu uznawane są za „super żywność”. Z tego powodu coraz więcej osób, również w Polsce, zaczyna interesować się tym wyjątkowym produktem spożywczym.

UDOSTĘPNIJ

4 KOMENTARZE

    • I NIECH DALEJ SIĘ KOJARZĄ BO SĄ PEŁNE CHEMII DZIĘKI KRETYŃSKIM POSTAWOM CIEMNEGO CHŁOPA KTÓRY DLA WYGODY WALI CHEMIĘ KTÓRĄ BEZ OPAMIĘTANIA PRZYCHODZI NAM ŻREĆ!!!

  1. Nigdy nie sądziłam, że cytując za autorem:”Nie ma innej substancji, która zawiera takie duże ilości kwasów tłuszczowych, jak te znalezione w nasionach konopi. Poziomy te są wyższe niż w przypadku siemienia lnianego i dowolnego innego oleju z nasion lub orzechów.”
    Do tej pory, w swojej nieświadomości, żyłam w przekonaniu, że kwasy tłuszczowe (w zależności od swojej długości, a tym samym masy cząsteczkowej) stanowiące podstawę frakcji glicerolowej tłuszczów/olejów stanowią w pewnym przybliżeniu 92-99% tłuszczu.
    Jak duże ilości kwasów tłuszczowych znaleziono w nasionach konopi?

    Rozumiem, że artykuł nie jest przeznaczony dla fachowców, ale nawet w wersjach „popularnych” warto zachować jakiś poziom.

  2. Olej z konopi jest naprawdę super. Stanowi bardzo ważny składnik mojej wegańskiej diety – trochę biegam 🙂
    Napiszcie coś o olejku z magnolii. Ostatnio zakupiłam taki do twarzy i jest fantastyczny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here