10 efektów ubocznych działania oleju kokosowego

53
23595
Spozywanie oleju kokosowego
Spożywanie oleju kokosowego wiąże się z pewnymi zagrożeniami

Większość ludzi słyszało o licznych, zdrowotnych, dietetycznych i pielęgnacyjnych właściwościach oleju kokosowego. Istnieją również fakty, przemawiające za tym by nieco z większą ostrożnością spoglądać na ten produkt naturalny. Może on bowiem przyczyniać się zarówno do nieprzyjemnych zmian skórnych, jak i przybliżać nas do bardzo poważnych schorzeń.

Jakie są najważniejsze skutki uboczne działania oleju kokosowego? Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:

  1. Podniesienie poziomu tzw. „złego cholesterolu”

Wiele badań wskazuje, że dieta bogata w olej kokosowy związana jest z dostarczaniem organizmowi dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, które w ujęciu biologicznym mają postać trójglicerydów. Duże spożycie tych składników odżywczych przyczynia się do podnoszenia poziomu lipoprotein (LDL) o niskiej gęstości lub tzw. „złego cholesterolu” w krwi. W takim przypadku należy przeprowadzić odpowiednie badania i rozważyć zmianę diety. Chronicznie podwyższona ilość szkodliwych związków tłuszczowych we krwi może bowiem prowadzić do bardzo wielu schorzeń, najczęściej typu wieńcowego.

  1. Podniesienie poziomu ciśnienia tętniczego

Nadmierne spożycie oleju kokosowego uznawane jest często jako jedna z przyczyn nadmiernie podniesionego i niezwykle niebezpiecznego ciśnienia krwi. Wysoka zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie doprowadza często do zwężenia żył i tętnic, w wyniku odkłaniania się na ich ściankach. Ma to bardzo niekorzystny wpływ na działanie całego układu krwionośnego, a tym samym zwiększać prawdopodobieństwo zatorów i niedokrwienia.

  1. Rozwój chorób wieńcowych

Ludzki organizm funkcjonujący w warunkach podniesionego ciśnienia tętniczego oraz zwiększonego poziomu cholesterolu narażony jest na znaczne niebezpieczeństwo zapadnięcia na śmiertelną chorobę układu krążenia. Tłuszcze nasycone, pochodzące m.in. z oleju kokosowego, sprawiają, że przepływ krwi przez osłabione naczynia zwiększają prawdopodobieństwo niebezpiecznego krzepnięcia. Dużym zagrożeniem w takiej sytuacji jest zatykanie tętnic, mogące prowadzić do zawału serca, udaru mózgu, a ostatecznie nawet do śmieci.

  1. Przybieranie na wadze

W oleju kokosowym znajduje się znaczna ilość tłuszczów, które mogą być dużym problemem dla osób walczących z nadmiarem kilogramów. Osoby będące na diecie powinny spróbować używać tego oleju w swoich posiłkach jak najmniej. Może on bowiem przyczyniać się do utrzymywania nadwagi, a tym samym narażać na kilka poważnych problemów zdrowotnych.

  1. Powodowanie zaburzeń metabolicznych

Według licznych badań częste spożywanie nierafinowanego i rozwodnionego oleju kokosowego może skutkować pewne zaburzenia metaboliczne, mające istotne znaczenie w wielu problemach zdrowotnych. Należy tutaj zaznaczyć, że proces uwodornienia uwalnia znaczną ilość tłuszczów typu trans, będących typem tłuszczów nienasyconych. Liczne doniesienia medyczne dowodzą, że ich nadmierna ilość w diecie ma bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie. Może również wpływać na zwiększenie poziomu cukru we krwi, a w konsekwencji przyczyniać się do powstawania wielu problemów, takich jak cukrzyca oraz odporność na insulinę.

  1. Generowanie problemów jelitowych

Spożywanie oleju kokosowego może wiązać się z krótkotrwałymi i raczej niezbyt groźnymi zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi, związanymi z walką naturalnymi zarazkami i bakteriami organizmu. Naturalne właściwości antybakteryjne tego oleju mogą w jakimś stopniu zaburzać równowagę bakteryjną jelit, czego efektem będzie nieprawidłowa praca tego ważnego organu.

  1. Powodowanie biegunki

Zbyt dużo spożycie oleju kokosowego może prowadzić do biegunki, czego bezpośrednim powodem są silne właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne tego składnika, podobnie jak we wcześniej omawianym przypadku. Trawienie oleju może wiązać się z zaburzeniami pracy jelita, które może odpowiedzieć nagłą biegunką.

  1. Powodowanie reakcji alergicznych

Reakcje alergiczne z powodu spożywania oleju kokosowego są nader powszechne. Niezależnie od tego czy stosuje się je w regularnej diecie czy też sporadycznie ryzyko wystąpienia uczulenia jest dość wysokie. Najczęściej objawia się ono w postaci wysypki, wyprysków, obrzęków i świądu. Można również doznać nudności, duszności oraz potrzeby wymiotów.

  1. Ryzyko anafilaksji

W dość rzadkich, ale możliwych ostrych przypadkach reakcji alergicznych po spożyciu oleju kokosowego, istnieje ryzyko wystąpienia reakcji anafilaktycznych. Jest to niewątpliwie bardzo poważny stan, zagrażający życiu, w którym całe ciało może zostać opanowane przez reakcje obronne. Żeby się dobrze zabezpieczyć przed takim przypadkiem warto wykonać test antyalergiczny, zanim zechcemy włączyć w większych ilościach nie do końca znany nam produkt do codziennej diety lub też przed regularnym nakładaniem go na skórę.

  1. Efekt chorobowy

Olej kokosowy jest posiada naturalne właściwości antybakteryjne, które mogą wyrządzić pewne szkody dla organizmu, objawiane symptomami grypopochodnymi i złym samopoczuciem. Zniszczona flora bakteryjna skutkować może uwolnieniem toksyn do krwiobiegu, co prowadzi zwykle do objawów chorobotwórczych. Jest to jednak zwykle efekt krótkoterminowy, który znika w ciągu kilku dni.

Warto zdawać sobie sprawę z wszystkich zagrożeń spożycia oleju kokosowego, gdyż można dzięki temu uniknąć wielu nieprzyjemnych dolegliwości i cieszyć się lepszym zdrowiem.

Uwaga

Większość z wyżej wymienionych problemów i dolegliwości nie ma dotychczas jednoznacznych potwierdzeń naukowych i medycznych. Stanowią one zestawienie najczęściej wymienianych i opisywanych przez pojedyncze osoby negatywnych efektów działania oleju kokosowego. Mogą one jednak wynikać z indywidualnych predyspozycji oraz synergicznego działania z innymi środkami. Wszelkie informacje na temat negatywnych oddziaływań oleju zostały zebrane ze źródeł rozproszonych i nie mających podstaw badawczych. Należy je traktować jako ewentualną zachętę do odpowiedzialnego i ostrożnego stosowania, a także krytycznej oceny pojawiających się problemów.

 

Źródła:

  1. http://www.fasebj.org/content/29/1_Supplement/912.9.short
  2. http://ajcn.nutrition.org/content/77/5/1146.full.pdf+html">
  3. http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1092-coconut%20oil.aspx?activeingredientid=1092
  4. http://www.livescience.com/50896-oil-pulling-facts.html
  5. http://fussybody.com/coconut-oil-side-effects/
  6. https://www.earthclinic.com/coconut-oil-side-effects.html
UDOSTĘPNIJ

53 KOMENTARZE

  1. Kogoś w tym artykule poniosło i to strasznie!!! Pisząc takie brednie a powołując się na tematy źródłowe, należy je sprawdzić!!! Proszę najpierw przeczytać sobie książkę CUD OLEJU KOKOSOWEGO, a następnie się wypowiadać na tematy o których nie wie się nic i jest się IGNORANTEM!!!

  2. Olej kokosowy to świństwo. A najbardziej ujawnił mnie tytuł artykułu, który podpowiadają Google po tym artykułem: „Zdrowotne korzyści oleju kokosowego dla psa”. Ludzie oszalała i zidiocieli?

  3. to ze wiele osób je ten olej i im nic nie jest to tylko się cieszyć. Poprostu są całkiem zdrowymi ludźmi….ale moi mili są tez tacy ludzie którzy muszą patrzeć na to co jedzą…ja osobiście przeczytałam wiele artykułów o tym oleju…i jest cudowny….tylko szkoda że nie dla mnie, a mianowicie ten olej zawiera również witaminę ,,k,,a już grupa osób chora na zakrzepica i na układ krążenia może sobie odpuścić ten cudowny olej. Akurat ja przez moją chorobę nauczylam się czytać nie tylko zalety cudownych rzeczy ale również ich wady,,przeciwwskazania,,,

  4. Krótko podsumowując ten artykuł to bzdury.
    Jak ktoś wspomniał wyżej, można pisać że jedzenie czegokolwiek przyczynia się śmierci człowieka.
    Poza tym normalnie się spożywa jakiś produkt i nie żre niesamowite ilości. Wszystko co jest ponad normalność szkodzi człowiekowi.
    Poza tym olej kokosowy to jest nowość w Europie, np. w Azji jedzą go od stuleci i jeszcze nie wymarli 🙂

  5. Jeżeli ktoś interesuje się trochę zdrowym żywieniem i zdrowym leczeniem to może nie uwierzy w te bzdury,a przynajmniej powinien ten artykuł skonfrontować z innymi na temat oleju kokosowego. A swoją drogą to autor tego tekstu dysponuje przestarzałą wiedzą i mógłby się douczyć trochę zanim wprowadzi w błąd ludzi którzy nie mają wiedzy na ten temat. Pozdrawiam.

  6. Jedna uwaga: jeśli używa się sformułowań: „według licznych badań”, „wiele badań wskazuje” i ma się na myśli badania naukowe, to należy podać, kto te badania przeprowadził i gdzie opublikował, a najlepiej dać linki. Tak, żeby każdy mógł sobie owe badania przeczytać. Jeśli powołuje się na „badania” bez podania źródeł, to wszystko, co pojawi się dalej, każdy może potraktować jak bzdury wyssane z palca.

    • Nie masz racji. Ten tekst jest dla zwykłych ludzi a nie naukowców. Ktoś zwyczajnie poczytał i napisał przystępny artykuł. Jak chcesz zweryfikować te informacje to nic prostszego jak poszukać w sieci samemu. Ciekawe co by ci dały linki do elaboratów naukowych w językach obcych.

      • Zakładasz, że „zwykły zjadacz chleba” nie zna języków obcych i nie rozumie tekstu pisanego, a nieznanych słów nie potrafi sprawdzić w słownikach fachowych? Widać, że myślisz kategoriami – „jak nie jesteś dr hab. nauk medycznych to nie zrozumiesz nic, bo to i tak po zagranicznemu”. Trochę żenujące.

  7. Sama używam oleju kokosowego zarówno w kuchni jak i w własnym wyrobie kosmetyków.
    Bardzo lubię olej kokosowy, ale z wszystkich dobrodziejstw natury musimy rozważnie korzystać.
    W punkcie 1-wszym jest napisane o podwyższeniu złego cholesterolu, no i to prawda, olej kokosowy nierafinowany czy rafinowany zawiera 87-90g oleju nasyconego, który niestety nie jest zbyt wskazany. Oczywiście co za tym idzie to podniesione ciśnienie, choroby wieńcowe itp… co do kokosu jako środek przeczyszczający? Oczywiście, że to prawda, zakupcie sobie świeży orzech kokosowy, i zjedzcie choćby połowę miąższu, macie gwarantowane dłuższe „posiedzenie” na tronie 😉 , ale tak mamy z wieloma zdrowymi artykułami spożywczymi, jak również z ziołami, czy suplementami itp, zbyt wielkie ilości powodują skutki uboczne, więc bardzo ważne jest byśmy urozmaicali dietę i nie stosować tylko jednego produktu, czy tak jak w tym przypadku tylko olej kokosowy do wszystkiego 🙂
    Jednakże osoby z posiadające alergię na orzechy, koniecznie muszą wykonać testy alergiczne, ponieważ olej może stanowić zagrożenie dla życia, w końcu kokos to również orzech.

  8. PORAŻKA
    Proszę o zdjęcie tego artykułu ze wzgledu na jego szkodliwość. Olej kokosowy rafinowany ma inne własciwości niż nierafinowany BIO. Autor artykułu tych rzeczy nie odróznia, czym działa na szkodę czytających jego artykuł. TO NOWA JAKOŚĆ w internecie i w zyciu. NAPLUĆ< NAGADAĆ zrobić wrzawę i pójść. Dzięki temu zostaje się NAJ. W końcu ktoś kto mało xczyta, mało wie da się schwytać w te sidła. Rozumiem, ze są tacy ludzie, ale nie rozumiem, że portal mający aspirację do bycia rzetelnym puszcza mimo uszu takie teksty i zostawia komentarze swoim następnym klientom. Niech się szarpią. W końcu dziś szarpanie to najprostsza recepta na sukces. CZY NA -PEWNO ?

  9. Na temat oleju kokosowego myslano tak dawno temu. Teraz podobno okazuje sie, ze jest zupelnie odwrotnie czyli, ze o. kokosowy jest b. zdrowy. Poza tym autor artykulu na koncu zaznaczyl w „uwadze” , ze „Większość z wyżej wymienionych problemów i dolegliwości nie ma dotychczas jednoznacznych potwierdzeń naukowych i medycznych” a w punktach powyzej jednoczesnie uzywa sformulowan „wiele badań wskazuje..” lub „według licznych badań częste spożywanie..”. Czyli jak to jest? Olej zbyt dobry wiec trzeba mu antyreklame zrobic.

  10. Miałam wgląd do badań przeprowadzonych na 3 grupach ludzi – placebo, grupa kontrolna oraz grupa spożywająca. Grupa spożywająca dziennie 2 łyżki oleju kokosowego nierafinowanego zmniejszyła procent tkanki tłuszczowej. Okres badania: kilka tygodni.

  11. Jestem przykładem na to, że artykuł ma sens.. Bardzo dbam o dietę, gdy dodałam do niej olej kokosowy myślałam że umrę.. to chyba tak jak z uczuleniem, nie wszyscy musimy reagować tak samo jak inni, ale jestem zdumiona skąd w państwa komentarzach tyle agresji.

    • Muszę przyznać że olej kokosowy również mi nie służy. Wcale nie czułam się dobrze gdy go wprowadziłam do regularnej diety.

    • Ważne jeszcze jest jaki olej kokosowy Pani używała (rafinowany czy nierafinowany, virgin czy BIO – one bardzo się różnią), jakiej marki i w jakiej cenie. Bo są, za przeproszeniem, gówn..a sprzedawane w marketach, ale większość ludzi patrzy tylko na cenę a nie na jakość.

  12. Skoro większość z wyżej wymienionych problemów i dolegliwości nie ma dotychczas jednoznacznych potwierdzeń naukowych i medycznych, to czemu ma służyć to pierdolamento? Jak dotąd to chyba jedynie korporacjom farmaceutycznym, które trują ludzi chemią… :/

    • Czego tu nie rozumieć? Naukowe podejście wygląda przykładowo tak: Jeżeli 3/100 ma objawy to znaczy, że środek ma skutki uboczne. Jeżeli tylko 1 lub 2/100 ma objawy uznaje się że środek jest bezpieczny. Tak jest ze wszystkim. Skutki uboczne oleju kokosowego dotykają raczej marginalnej części użytkowników, Ale dotykają.
      A artykuł pokazuje, że nie należy bezmyślnie niczego stosować, nawet najbardziej zdrowych substancji. Dla jednego orzechy są zdrowe, a innego zabiją, bo ma alergię. Przeholujesz z olejem kokosowym to dostaniesz sraczki – o tym jest artykuł!

  13. DOSKONALE
    Ciekawe że wszyscy czytają to samo a każdy rozumie inaczej. Przecież autor zaznaczył że artykuł to zebrane informacje od różnych użytkowników oleju, którym nie przypasował, a nie twarde dane naukowe. Skąd to oburzenie? Któryś z krytyków może wskazać choćby jeden punkt, który jest niezgodny z prawdą i udowodnić, że olej kokosowy nie może w ten sposób nikomu zaszkodzić? Ciekawa jestem bardzo!

    • Jak napiszę, że Marylka zdradza męża z listonoszem, to ciężar dowodu, że tak nie jest, leży po stronie Marylki?
      Logika się kłania.
      Nie od parady mamy w j. polskim powiedzenie „nie będę udowadniać, że nie jestem wielbłądem”. Jeśli autor artykułu twierdzi, że olej kokosowy jest tym wielbłądem, to dowody proszę. Aha, a dowodem nie jest to, że cioci Wiesi z Pułtuska się wydaje, że to po oleju kokosowym dostała choroby wieńcowej, a nie po golonce i chlebku ze smalcem.
      Generalnie artykul-masakra. Poziom Faktu.

  14. Od tłuszczu się nie tyje ale tłuszcz blokuje spalanie węglowodanów i dopiero łączenie tłuszczu z węglowodanami powoduje nadwagę

  15. Po co pytanie o zrodla naukowe skoro pisza pod artykulem ze nie ma takich i ze sa to doniesienia osob……… Autor zgarnal kase od ktorejs firmy farmaceutycznej za zasianie zametu…… Albo jest po prostu glupi. Az odechcialo mi sie czytac inne artykuly dlatego ze teraz bede miec watpliwosci co do rzetelnosci podanych informacji. Barbara

  16. Ja mam wrażenie, że ten artykul pisalo dziecko z podstawówki na zadany temat, sylistyka, tok rozumowania, naiwna argumentacja np : „Może on bowiem przyczyniać się do utrzymywania nadwagi, a tym samym narażać na kilka poważnych problemów zdrowotnych.” A adresatami tej argumentacji mieli być chyba ludzie z przeproszeniem żrący ten olej łyżkami, bez umiaru … Niepoważne.

    • Poczytaj sobie więcej na ten temat. Jest masa ludzi, którzy ten olej jedzą masowo – dokładnie łyżkami. Rano łyżka do kawy, potem do ciasta, potem przed treningiem i przed spaniem. Nie rozumiem krytyki stylu, zwłaszcza że Twój też pozostawia wiele do życzenia.

  17. Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe ( MCFA/MCT) zawarte w oleju kokosowym działaja prozdrowotnie i nie mają nic wspólnego z powyższymi 10 punktami.

  18. Śmieszy mnie większość komentarzy! Wszystkie badania naukowe mają określoną metodologię, a ich wyniki poddaje się najczęściej testom statystycznym. Jeżeli odkrywa się jakiś związek przyczynowy to ma on zwykle określoną moc statystyczną. Nie da się jednak wykluczyć innych oddziaływań. Np. Jeżeli weryfikuje się hipotezę, że olej kokosowy ma pozytywny wpływ na skórę i wynik potwierdzający wynosi powiedzmy 97%, to przyjmuje się że hipoteza jest prawdziwa. Nie oznacza jednak, że na 3% populacji będzie również miała wpływ pozytywny. Warto się najpierw zastanowić co się pisze!

  19. To jest totalna bzdura! Mi lekarka zaleciła spożywanie oleju kokosowego na podwyższony cukier (jeszcze nie cukrzyca). Mówiła, żebym nie bała się tego, iż to tłuszcz, gdyż organizm go metabolizuje inaczej niż inne tłuszcze…. Zaczęłam dodawać go do porannej kawy. Faktycznie przez pierwsze 3-4 dni było mi niedobrze i bolała mnie głowa. Dałam sobie jednak 2 tygodnie czasu. Później nieprzyjemne objawy ustąpiły. Po dwóch tygodniach mogę śmiało powiedzieć, iż czuję się bardziej energiczna niż dotychczas, mam lepszą przemianę materii i tylko cukru jeszcze nie badałam 🙂

  20. Autor tego durnego i agresywnie anty artykułu powinien sobie analnie zaaplikować te „doniesienia medyczne” o „skutkach ubocznych” czystego, nierafinowanego oleju kokosowego. Być może wówczas jego mózg w końcu by się oczyścił z wszelkich idiotyzmów.. :/

  21. Witam,
    Czy można poprosić jakieś źródła?? Badania, książki, literatura? Bo na jakiejś podstawie chyba artykuł został napisany.
    Będę czekała z niecierpliwością.
    Pozdrawiam
    -Marta

  22. A ja wam powiem iż źle się czuję po spożyciu oleju zamiast masła na kanapkę :/ Dziwne mdłości i nudności. Niewiele go nakładam a jednak … :/

  23. Chyba większość komentujących nie rozumie tekstu. Wszystkie efekty uboczne to tylko potencjalne zagrożenia! Nie muszą wystąpić u wszystkich i pewnie zależą od wielu czynników, takich jak dawki, problemy zdrowotne, wiek czy tryb życia. Nikt mi nie powie, że jak będę jadł słoik oleju dziennie to nie będzie mi szkodził.

    • Co to za bzdury. A najważniejsze to to, że olej kokosowy jest poddawany procesowi uwodornienia! Jak Ty człowieku chcesz takie dyrdymały wypisywać to przejdź się lepiej na spacer. Może wiatr uwolni Cię od tych głupot

  24. Totalna bzdura, olej kokosowy uzywam od wielu , wielu lat z naprawde dobrym skutkiem. Gdyby to byla prawda te 10 punktow to ja i moj maz juz bysmy nie zyli!!!!!!!!!

  25. proszę nie wprowadzać ludzi w błąd. nie chce mi się aż komentować, bo większych głupot, niż tych, które są zawarte w tym artykule nigdy nie czytałem- szczególnie, że olej kokosowy powoduje przybieranie na wadze. Otóż, jest wręcz przeciwnie, dlatego że wzmaga spalanie tkanki tłuszczowej.

  26. Moj komentarz dotyczy 10 efektow ubocznych stosowania oleju kokosowego
    Prosze mi koniecznie podac na jakiej podstawie napisane zostaly te efekty uboczne stosowania oleju kokosowego.
    Prosze mi podac gdzie to zostalo potwierdzone i przez kogo i kiedy.
    Gdzie takie 10 akurat punktow zostaly opublikowane i dlaqczego 10 punktow!!!!
    Bardzo jestem zainteresowana,bo tylko argumenty potwierdzone sa prawdziwe .
    Prosze podac kto te 10 punktow napisal,jakis naukowiec,czy byly jakies badania czekam. Weronika

    • Dobrze przeczytaj. Zostało potwierdzone przez tych którym zaszkodziło. 10 dlatego że akurat komuś podobało się znaleźć tylko 10 a nie więcej. chyba jasne że badania polegają na statystyce. Trzeba by żeby zaszkodziło 2-3 osobom na 100 żeby potwierdzić, a nie 3 na 1000. To chyba jasne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here