Nasiona konopi siewnych – Podstawowe właściwości i zastosowania

2
1356
nasiona konopi
Nasiona konopi siewnej mogą zapewnić wielu cennych właściwości zdrowotnych

Nasiona konopi siewnych są pozyskiwane z rośliny o nazwie Cannabis sativa L.  Jest ona często mylona z konopiami indyjskimi Cannabis indica, gdyż należy do tej samej rodziny. Jednak te dwie rośliny są zupełnie inne. Przede wszystkim posiadają różny poziom THC lub delta-9-tetrahydrokanabinolu. Konopie siewne zawierają mniej niż 1% związków psychoaktywnych, podczas gdy marihuana zawiera ich do 20% lub nawet więcej.

Rośliny konopi siewnych są uprawiane dla celów przemysłowych i zbierane są z nich włókna, nasiona, a także wytwarza się olej konopny. Nasiona konopi przemysłowych dostępne są w różnych formach i mogą być sterylizowane, prażone lub mielone. W warunkach domowych można stosować je w formie wytłoczonego oleju lub mielonego proszku.

Ogólna charakterystyka konopi siewnych

Konopie przemysłowe mają wiele zastosowań, od papieru, tworzyw sztucznych i tekstyliów do paliwa. W rzeczywistości mogą nawet być stosowane w miejsce tradycyjnego papieru wykonanego z drewna, ponieważ papier może być produkowany w dwukrotnie większej ilości. Tworzywa sztuczne produkowane z konopi ulegają biodegradacji, dzięki czemu są znacznie korzystniejsze dla środowiska. Nasiona konopi można także stosować w wielu różnych produktach spożywczych.

Nasiona konopi zawierają idealną równowagę aminokwasów niezbędnych dla utrzymania dobrego stanu zdrowia. Ponadto olej z nasion konopi zawiera niezbędne kwasy tłuszczowe, zwane także dobrymi tłuszczami. Konopie mogą dostarczać cennych wartości odżywczych ludziom, ale także mogą być wykorzystywane w formie paszy dla zwierząt domowych.

Chociaż nasiona konopi są uprawiane w wielu częściach świata, to jego główni producenci to Kanada, Francja i Chiny. W wielu krajach obowiązuje całkowity zakaz upraw konopi i często można odnieść wrażenie, że rządy tych państwa nie rozumieją różnicy pomiędzy konopiami przemysłowymi, a konopiami indyjskimi, z których wytwarza się marihuanę.

Biorąc pod uwagę jej popularność i to, że od dawna nasi przodkowie doceniali wartość nasion konopi, wydaje się niezwykłe, że to zioło ma tak złą reputację. Zarówno George Washington i Thomas Jefferson uprawiali rośliny konopi w swoich ogrodach. Papier z konopi był nawet wykorzystywany do Deklaracji Niepodległości Stanów Zjednoczonych. Korzyści środowiskowe i żywieniowe konopi siewnych wydają się być w ostatnich latach naprawdę nieocenione i wciąż bagatelizowane.

Właściwości odżywcze nasion konopi siewnych

Nasiona konopi są bogate w wartości odżywcze i zawierają 20 różnych odmian aminokwasów, w tym wszystkie dziewięciu niezbędnych. Niektóre podstawowe aminokwasy nie mogą być w sposób naturalny wytwarzane przez ludzki organizm i nasiona te, mają zdolność do uzupełnienia ich we właściwych proporcjach odżywczych. Duże ilości białka pomagają we wzmacnianiu układu odpornościowego, a tym samym, zmniejszaniu ryzyka rozwoju wielu chorób. Poza tym, pomagają w wydalaniu toksyn z organizmu.

Badania w ostatnim czasie wykazały, że spożywanie nasion konopi, czy surowych czy w postaci oleju, ma znaczny potencjał w zakresie pomocy w leczeniu chorób związanych z niedoborem odporności organizmu. Nie ma innej substancji, która zawiera takie duże ilości kwasów tłuszczowych, jak te znalezione w nasionach konopi. Poziomy te są wyższe niż w przypadku siemienia lnianego i dowolnego innego oleju z nasion lub orzechów.

Nasiona te zawierają też duże ilości witaminy E i pierwiastków śladowych, takich jak żelazo, cynk, wapń, magnez i fosfor. Posiadają ponadto zrównoważony stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6, w proporcji około trzy do jednego. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, który również chroni kwasy tłuszczowe przed utlenianiem, przyczyniając się lepszych właściwości zdrowotnych.

Wartość odżywcza 100 g łuskanych nasion konopi siewnej:

  • Wartość energetyczna – 580 kcal,
  • Białko – 37 g,
  • Kwasy tłuszczowe – 45 g,
  • Węglowodany – 7 g,
  • Błonnik pokarmowy – 3 g,
  • Żelazo – 9,6 mg,
  • Cynk – 11,5 mg,
  • Magnez – 640 mg.

Korzyści ze stosowania nasion konopi

Zawartość białka w nasionach konopi pomaga w trawieniu. Wiele osób doświadcza, że ​​białko z nasion konopi nie powoduje wzdęć lub gazów. W przeciwieństwie do soi, która ma bardzo duże ilości kwasu fitowego, uniemożliwiającego nam wchłanianie minerałów, nasiona konopi nie zawierają go w ogóle. Konopie siewne były już w przeszłości niejednokrotnie stosowane w leczeniu niedoborów żywieniowych, wywołanych przez gruźlicę, powodującą olbrzymie osłabienie organizmu.

Nasiona konopi są łatwo trawione przez układ pokarmowy i są jedną z najbardziej pożywnych rzeczy w naturze. Zawierają znaczne ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, aminokwasów i białek. Mogą wspierać nasze potrzeby żywieniowe, nawet, jeśli nie spożywamy żadnej innej zdrowej żywności.

Jedną z najważniejszych korzyści ze stosowania nasion konopi siewnych jest duża ilość białek. Ponadto istnieje szereg witamin i składników mineralnych, oprócz niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe nie są w sposób naturalny syntetyzowane przez organizm człowieka, co sprawia, że ​​nasiona konopi są doskonałym źródłem niezbędnych kwasów tłuszczowych.

Dzięki tym właściwościom nasiona kopii mogą zmniejszyć ryzyko śmiertelnej arytmii lub zawału serca, zwłaszcza, gdy w diecie występuje zbyt dużo tłuszczy nasyconych. Ponadto, dostarczają cennych fitosteroli, które pozwalają na zmniejszenie ilości cholesterolu w organizmie, a tym samym usunięcie nagromadzonego tłuszczu w tętnicach.

Obecne w nasionach składniki odżywcze pozytywnie wpływają na elastyczność naczyń krwionośnych i obniżają ryzyko wystąpienia miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Obecność cynku zapewnia z kolei prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, a także wpływa na odpowiednią kondycję włosów, skóry i paznokci.

Inną korzyścią dla zdrowia jest to, że olej pozyskany z nasion konopi może być również stosowany jako maść do regeneracji i odżywiania skóry. Olej konopny wnika w skórę bardzo szybko, w porównaniu do innych olejów, co pomaga w zapobieganiu powstawania zmarszczek i utrzymuje skórę odpowiednio nawilżoną i elastyczną. Jest on często stosowany, zarówno w kuchni, jak i do wytwarzania kosmetyków pielęgnacyjnych, w szczególności kremów, olejków do masażu, balsamów oraz płynów do kąpieli. W celach spożywczych olej z nasion konopi należy zawsze stosować na zimno.

Nasiona konopi siewnej w kuchni

W sprzedaży można spotkać nasiona konopi w formie ziaren łuskanych i niełuskanych, a także mielonych. Charakteryzują się one delikatnym, orzechowym smak. Często poleca się ich prażenie, a następnie zmielenie. Samodzielne wykonanie tych czynności, najlepiej tuż przed spożyciem, zapewnia najlepsze właściwości odżywcze. Warto jednak pamiętać, że nasiona nie powinny być zbyt mocno podgrzewane, gdyż zawarte w nich tłuszcze utracą swoje najcenniejsze korzyści.

Zmielone nasiona konopi można dodawać do wielu potraw, napojów i deserów, np. do owsianki, jogurtu, czy musli. Świetnie nadają się jako dodatek do koktajlu zdrowotnego lub owocowego smoothie. Mogą także stanowić znakomitą i bardzo zdrową posypkę do deserów, sałatek, kasz i makaronów oraz doskonale wzbogacą smak i właściwości odżywcze domowych wypieków. Nasiona konopi siewnej to niewątpliwie bardzo smaczny i pełnowartościowy składnik zdrowej diety.

Czy nasiona konopi wykazują działają narkotycznie

Krótko mówiąc, nie. Komercyjne nasiona konopi siewnej lub nasiona konopi olejowej zawierają znikome ilości THC, a także zawierają substancję, która przeciwdziała jej aktywowaniu.

Olej konopny jest coraz bardziej popularnym produktem, używanym do różnych celów. Czyste nasiona konopi nie zawierają THC w ogóle. Maleńkie ilości THC zawarte w konopi siewnej znajdują się w zielonej części rośliny. Stężenie tych kanabinoidów w oleju jest znikoma i nie jest w stanie doprowadzić do stanu psychoaktywnego.

Ewentualne skutki uboczne działania nasion konopi

Spożywanie siemienia konopnego jest całkowicie bezpieczne i nie są znane żadne istotne skutki uboczne, związane z ich stosowaniem. Należy jednak zawsze pamiętać, że nadmiar dowolnego produktu spożywczego może nie być korzystny, więc upewnij się, że używasz tylko tyle, aby zadbać o własne zdrowie.

Nasiona konopi w wielu miejscach na świecie stają się popularnym suplementem diety, ze względu na wysoką zawartość białka i zdrowych kwasów tłuszczowych. Łuskane nasiona konopi są na ogół bezpieczne, ale u niektórych mogą wystąpić pewne lekkie, niepożądane skutki uboczne.

  • Zawartość tłuszczu, a trawienie

Nasiona konopi są bardzo bogate w tłuszcze, gdyż jedna łyżka stołowa zawiera ok. 3 g do 4 g tłuszczu. Większość to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, uznawane za dobry rodzaj tłuszczu. Łuskane nasiona konopi zawierają zarówno kwasy tłuszczowe omega-3, jak i omega-6, a ilość ta może doprowadzić do lekkich efektów przeczyszczających. Jeśli twój system trawienny jest wrażliwy na zmiany, zacznij od małych ilości nasion konopi, powiedzmy, jednej łyżeczki dziennie i powoli zwiększaj dawkę do 2 łyżek.

  • Interakcje z lekami

Nie ma znanych interakcji nasion konopi z lekami, jednak zaleca się ostrożność każdemu biorącemu leki przeciwzakrzepowe. W przypadku długotrwałych i ciężkich chorób każdą zmianę diety należy konsultować z lekarzem.

  • Obecność substancji psychotropowych THC

Jedzenie nasion konopi nie przyniesie takich samych efektów jak palenie marihuany. Związek, który powoduje działanie psychotropowe, czyli THC, jest produkowany tylko w kwiatach, pąkach i liściach roślin konopi. Jednakże, ponieważ nasiona stykają się z resztą rośliny, niewielkie ilości mogą przedostać się na powierzchnię nasion w procesie produkcji. Jest również mało prawdopodobne, choć nie niemożliwe, uzyskanie pozytywnego wyniku testu na obecność narkotyków, nawet przy bardzo dużym spożyciu nasion konopi.

Podsumowanie

Nasiona konopi zawierają praktycznie wszystkie aminokwasy, w tym 9 niezbędnych aminokwasów (EAA), których nasz organizm nie może sam produkować. Wysoki odsetek białek prostych pozwala wzmacniać odporność organizmu i odpierać szkodliwe działanie toksyn. Nasiona te są wegetariańskim źródłem białka, uważanego za szczególnie lekkostrawne, a także dostarczają wielu cennych składników odżywczych, pozwalających chronić odporność, układ krwionośny oraz tkanki skóry i narządów wewnętrznych. Konopie uznawane są za najbogatsze naturalne źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Nasiona konopi można coraz częściej spotkać w wielu sklepach, nie tylko tych ze zdrową żywnością. Ze względu na kilka unikalnych właściwości zdrowotnych, niezwykle korzystnych dla zachowania dobrej kondycji organizmu, przez wielu uznawane są za „super żywność”. Z tego powodu coraz więcej osób, również w Polsce, zaczyna interesować się tym wyjątkowym produktem spożywczym.

UDOSTĘPNIJ

2 KOMENTARZE

  1. Nigdy nie sądziłam, że cytując za autorem:”Nie ma innej substancji, która zawiera takie duże ilości kwasów tłuszczowych, jak te znalezione w nasionach konopi. Poziomy te są wyższe niż w przypadku siemienia lnianego i dowolnego innego oleju z nasion lub orzechów.”
    Do tej pory, w swojej nieświadomości, żyłam w przekonaniu, że kwasy tłuszczowe (w zależności od swojej długości, a tym samym masy cząsteczkowej) stanowiące podstawę frakcji glicerolowej tłuszczów/olejów stanowią w pewnym przybliżeniu 92-99% tłuszczu.
    Jak duże ilości kwasów tłuszczowych znaleziono w nasionach konopi?

    Rozumiem, że artykuł nie jest przeznaczony dla fachowców, ale nawet w wersjach „popularnych” warto zachować jakiś poziom.

  2. Olej z konopi jest naprawdę super. Stanowi bardzo ważny składnik mojej wegańskiej diety – trochę biegam 🙂
    Napiszcie coś o olejku z magnolii. Ostatnio zakupiłam taki do twarzy i jest fantastyczny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here