Spirulina jako wspaniały suplement diety

1
156
spirulina

Spirulina to rodzaj niezwykle popularnej w ostatnim czasie algi, która została uznana za jeden z najlepszych składników ludzkiej diety. O jej wspaniałych właściwościach odżywczych decyduje także wysoka przyswajalność i łatwość stosowania. Poniżej przedstawiamy najważniejsze właściwości i wskazówki do stosowania spiruliny.

Spirulina to jadalna cyjanobakteria z rodziny sinic, o naukowej nazwie Arthrospira platensis. Jest organizmem pierwotnym, który charakteryzuje się wysoką tolerancją na czynniki środowiskowe, co pozwala jej na występowanie w ekstremalnych warunkach, np. na Antarktydzie czy w źródłach termalnych. Była znana i stosowana w medycynie ludowej już w Starożytności. Jej wartości odżywcze zostały odkryte niezależnie przez dwie populacje: Azteków w Ameryce Południowej i plemion afrykańskich z rejonu jeziora Czad, gdzie nadal jest obecna w codziennym życiu mieszkańców tego regionu.

Cenne algi pochodzące z różnych rejonów świata

Zbierana w zbiornikach wodnych i stawach wokół jeziora Czad jest suszona i sprzedawana w formie tradycyjnych placków Dihe. Przez wieki stanowiła znaczącą część diety wielu społeczności. Swoją drugą „młodość” odzyskała w latach 70-tych XX w, gdy w badaniach nad tym organizmem wykazano liczne właściwości lecznicze i odżywcze. Obecnie dostępne preparaty z Arthrospirą są wartościowym suplementem diety, stosowanym przez miliony ludzi na całym świecie. Nawet NASA wysyłając w kosmos astronautów zaopatruje ich w spirulinę, ponieważ skład tej niepozornej algi przewyższa inne produkty niemal pod każdym względem. Poza tym jako suplement ludzkiej diety charakteryzuje się wysoką przyswajalnością, sięgającą poziomu 85-95%. Współcześnie hodowana jest w różnych regionach świata, m.in. w Azji, głównie w Chinach, Japonii i Indiach. Coraz większą produkcję podejmuje się na Hawajach, w Meksyku, a także tradycyjnie w Afryce.

Niezależnie od tego skąd pochodzi spirulina, ważne jest aby pochodziła od certyfikowanego producenta. W popularnym rozumieniu spirulina to rynkowa nazwa drobno sproszkowanych mikroalg sprzedawanych obecnie w formie tabletek lub proszku. Jej wielkość produkcji  szacuje się na ok. 3 tyś. ton suchej masy, przeznaczonej na potrzeby firm farmaceutycznych oraz do produkcji suplementów diety. Coraz częściej wykorzystuje się ją także w produkcji kosmetyków pielęgnacyjnych, takich jak maseczki do twarzy. Suplementy diety ze spiruliną są doskonałym naturalnym źródłem wielu witamin i składników mineralnych.

Przykładowe składniki zawarte w spirulinie i ich wpływ na ludzki organizm

Spirulina czasami nazywana jest zielonym mięsem, głównie dzięki dużej zawartości wartościowego białka, którego jest nawet 3 – 4 razy więcej, niż w tej samej masie mięsa. O jego wysokiej jakości świadczy także obecność 18 aminokwasów, w tym 8 niezbędnych. Ponadto algi posiadają w sobie liczne makro i mikroelementy.

Białko (w suchej masie ok.70%) – spirulina posiada wysoką wartość odżywczą, korzystną m.in. w leczeniu niedożywienia. Zawiera pełnowartościowe białko, bogate we wszystkie egzogenne aminokwasy, dlatego może z powodzeniem zastąpić białko pochodzące z mięsa. Suplementy diety zawierające spirulinę mogą stanowić doskonałe uzupełnienie diety dla osób z alergią na mleko krowie, wegetarian oraz osób będących na niskobiałkowej diecie. Mogą także dobrze uzupełniać dietę sportowców i osób pracujących fizycznie.

β-karoten – cenny związek, który wykazuje ochronne i antyoksydacyjne właściwości dla organizmu. Przedłuża on żywotność komórek, wspiera układ immunologiczny, jest uzupełnieniem witaminy A, która jest niezbędna dla zdrowia oczu, skóry, włosów i paznokci.

Witaminy – spirulina jest bogata w witaminy z grupy B, m.in. B1 jest niezbędna do trawienia tłuszczów i białek. Z kolei witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego układu nerwowego. Witamina C, czyli kwas askorbinowy, to skuteczny przeciwutleniacz, który poprawia pracę układu krążenia i wspomaga odporność organizmu na infekcje. Witamina D skutecznie wpływa na metabolizm kości, a także pomaga w zwalczaniu próchnicy. Cenna witamina E zapewnia dobrą ochronę antyoksydacyjną organizmu, a witamina K wpływa na krzepnięcie krwi i odgrywa rolę w gospodarce wapniowej.

Mikroelementy – w spirulinie znaleźć można spore ilości wapnia, który obniża poziom cholesterolu, zapobiega osteopenii i osteoporozie, a także jest niezbędny do budowy zdrowych kości, zębów oraz prawidłowej krzepliwości krwi. Z kolei jod ma pozytywny wpływ na niedoczynność tarczycy. Związki magnezu stabilizują funkcje układu nerwowego, sercowo-naczyniowego, usprawniają pracę szarych komórek, a także wzmacnia mięśnie. 10 g spiruliny pokrywa aż w 80% zapotrzebowania naszego organizmu na żelazo, które jest dwukrotnie lepiej przyswajalne od produktów zwierzęcych. Wynika to ze struktury porfirynowej fikocyjanin zdolnych do tworzenia kompleksów z żelazem. Inne pierwiastki śladowe to m.in. mangan, potas i cynk.

Fikocyjaniny – to związki roślinne, o właściwościach antynowotworowych, przeciwzapalnych, przeciwwirusowych i terapeutycznych. Neutralizują w organizmie wolne rodniki, których nadmiar jest przyczyną wielu przewlekłych chorób, np. choroby Parkinsona czy choroby Alzheimera. Chronią nasze DNA, wątrobę i wpływają na produkcję komórek macierzystych, wzmacniając układ odpornościowy. Są także atrakcyjnym antidotum na zgubne skutki palenia tytoniu.

Kwasy tłuszczowe – spirulina jest najbogatszym, znanym obecnie źródłem kwasów GLA, czyli γ- linolenowego kwasu tłuszczowego, niezwykle ważnego dla zdrowia człowieka. Przeprowadzone badania naukowe sugerują skuteczne działanie tego kwasu w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób, m.in. atopowego zapalenia skóry, cukrzycy, chorób układu krwionośnego, nowotworów i reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS).

Polisacharydy – cenne związki, w tym spirulan wapnia, który złożony jest z kilku rodzajów reszt cukrowych, siarczanu i wapnia. Wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, a także hamuje przerzuty czerniaka i raka jelita.

Działanie lecznicze i prozdrowotne spiruliny

Spirulina budzi obecnie coraz szersze zainteresowanie w wielu ośrodkach naukowych. Opublikowano już ok. 2300 prac naukowych na jej temat, a najwięcej publikacji powstało w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Brazylii. Szczególne zainteresowanie budzi zastosowanie spiruliny w medycynie, szczególnie w leczeniu wielu chorób cywilizacyjnych, m.in. chorób metabolicznych i układu krążenia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zakresy potencjalnego działania spiruliny na nasze zdrowie.

  1. Wywiera korzystny wpływ na układ krwionośny

  • Zapobiega powstawaniu miażdżycy, obniża poziom cholesterolu – cyjanobakterie przyjmowane z dietą obniżają „zły” cholesterol LDL z jednoczesnym wzrostem „dobrego”cholesterolu HDL w surowicy krwi. Potwierdziły to badania na zwierzętach opublikowane w Journal of Nutritional Science and Vitaminology.
  • Wpływa bezpośrednio na śródbłonek naczyń krwionośnych, m.in. syntetyzuje i uwalnia do krwiobiegu endogenne związki, doprowadzając do rozszerzenia naczyń krwionośnych. Dzięki temu może zapobiegać powstawaniu miażdżycy i występowaniu udaru mózgu.
  • Posiada właściwości obniżające wysokie ciśnienie krwi, poprzez zmniejszenie produkcji związków odpowiedzialnych za skurcz naczyń.
  1. Działa detoksykacyjnie względem toksyn środowiskowych

Spirulina usuwa metale ciężkie z organizmu. Według Światowej Organizacji Zdrowia wiele krajów na świecie jest dotkniętych problemem występowania wysokiego poziomu arsenu w produktach spożywczych, który najczęściej występuje w wodzie pitnej. W tym przypadku stosuje się leki osłaniające i chelaty, tworzące z arsenem trwałe związki, które mogą zostać wydalone z organizmu. W jednym z badań naukowcy zastosowali alternatywne leczenie spiruliną u 24 pacjentów, którzy cierpieli na przewlekłe zatrucie arsenem. Podawano im spirulinę oraz cynk, a 17 chorym tylko placebo. Okazało się, że u pacjentów przyjmujących algę odnotowano spadek arsenu w organizmie aż 47%. Spirulina działa detoksykacyjnie także względem dymu tytoniowego i leków.

  1. Pomaga w bilansowaniu cukru we krwi

Jak wiadomo, zbyt wysoki poziom cukru we krwi może powodować cukrzycę. Zalecane specjalnie dla diabetyków składniki pokarmowe to przede wszystkim β-karoten, witamina A, witaminy z grupy B, magnez, potas, cynk, ponieważ są one niezbędne do zbilansowania związków niezbędnych dla zdrowia organizmu. W spirulinie znaleźć można wszystkie wymienione substancje, co może pozytywnie wpływać na jakość życia diabetyków. Dzięki zawartości fikocyjaniny, która jednocześnie ma postać niebieskiego barwnika, spirulina pozwala hamować pracę enzymu lipazy trzustkowej, a także obniżać poziom triacygliceroli i redukować glikemię poposiłkową.

  1. Wspomaga kontrolę wagi

Glon ten w swojej budowie zawiera komplet naturalnych, łatwo przyswajalnych składników odżywczych, które mogą stanowić dobre źródło pożywienia dla osób na diecie redukcyjnej. Dodatkowo jest niskokaloryczny i charakteryzuje się niską zawartością tłuszczy. Uważa się, że zawarta w spirulinie fenyloalanina oddziałuje na ośrodki w mózgu, które odpowiadają za zmniejszenie uczucia głodu. Biorąc pod uwagę fakt, że u osób z nadmierną masą ciała często występują zaburzenia współtowarzyszące otyłość, na które pozytywny wpływ może mieć spirulina, warto stosować preparaty z tym składnikiem w codziennym żywieniu.

  1. Pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworu

Dzięki obecności pigmentów, głównie zielonego chlorofilu i niebieskiej fikocyjaniny, spirulina działa antyoksydacyjnie. Poza tym zawiera β-karoten i witaminę E, które neutralizują wolne rodniki, a tym samym zmniejszają ryzyko rozwoju choroby nowotworowej. Ponad 70 poważnych prac naukowych oraz opublikowanych w literaturze naukowej zweryfikowanych artykułów ocenia pozytywne zdolności i korzystny dla zdrowia wpływ spiruliny na komórki rakowe.

  1. Wzmacnia odporność

Spirulina może być świetnym środkiem wzmacniającym ogólną odporność organizmu, poprzez zwiększenie aktywności immunologicznej komórek. W szczególności dotyczy to komórek NK, których nazwa po angielsku brzmi „natural killers”, czyli „naturalni zabójcy”. Celem ataku komórek NK są głównie komórki nowotworowe oraz komórki zainfekowane wirusami. Wirusy dostając się do organizmu, wnikają do wnętrza komórek, przez co niejako ukrywają się przed komórkami układu odpornościowego, stając się dla nich mniej dostępne. Takie właśnie zainfekowane wirusami komórki, których inne rodzaje limfocytów nie są w stanie rozpoznać i eliminować, stają się celem komórek NK. Spirulina może stanowić doskonałe uzupełnienie działań profilaktycznych, wspieranych również przez napary z czystka czy sok z czarnego bzu.

  1. Łagodzi problemy z zatokami i alergią

Spirulina może również korzystnie wpływać na zdrowie zatok, m.in. przy alergicznym nieżycie nosa. Według wielu badań zmniejsza ona stan zapalny, jest skuteczna przy pojawieniu się nadmiernej wydzieliny, swędzeniu, kichaniu i uczuciu zatkanego nosa.

  1. Zwiększenie energii organizmu

Dzięki bogatej zawartości ważnych składników odżywczych spirulina zapewnia doskonałe paliwo dla życiowych funkcji organizmu. Najczęściej zaleca się spożycie alg jako dodatku do codziennej diety, np. w postaci koktajli czy sałatek. Łatwość jej zastosowania ma również wpływ na popularność, również wśród sportowców i amatorów zdrowego stylu życia. W internecie można znaleźć wiele przepisów i zaleceń do jej stosowania, np. w postaci kostek lodu, które później można dodawać do ulubionych napojów, zwiększając swoją efektywność energetyczną. Spirulina pozwala odblokować w komórkach cukier, który podniesie energię i pobudzi ciało.

  1. Lepsza ochrona skóry

Zawarte w spirulinie barwniki roślinne zawarte, takie jak fikocyjanin, fikoerytryn i chlorofil, pozwalają na naturalną chronię skóry przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego UV. Dzięki tej właściwości algi wpływać mogą na opóźnianie procesów starzenia, takich jak utrata jędrności i powstawanie zmarszczek. Z tego powodu spirulina coraz częściej stosowana jest jako dodatek do pielęgnacyjnych kosmetyków, często  przeznaczonych do cery wrażliwej, dojrzałej i przesuszonej.

Bezpieczeństwo i zagrożenia stosowania spiruliny

Charakteryzująca się szeregiem korzystnych właściwości, bogactwem związków bioaktywnie czynnych i atrakcyjną wartością odżywczą spirulina przyjmowana z dietą łagodzi objawy wielu chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym, gospodarką lipidową, nowotworami i innymi schorzeniami. Pomimo tych wspaniałych korzyści zdrowotnych ważne jest, aby wiedzieć również o możliwych skutkach ubocznych, szczególnie mogących wystąpić przy regularnym stosowaniu tej algi.

  • Należy sobie zdać sprawę, że jest to preparat ziołowy naturalnego pochodzenia, którego stosowanie nie zostało właściwie uregulowane przez większość instytucji państwowych. Dlatego nie jest do końca jasne, czy istnieją poważne przeciwwskazania w zakresie jego stosowania. Niewątpliwie używanie takich środków powinno być zgodne z ulotką dołączoną do opakowania.
  • Należy być ostrożnym i wybierać tylko sprawdzonych producentów, ponieważ to od produkcji, dystrybucji i przechowywania zależy, czy w danym suplemencie nie występują szkodliwe zanieczyszczenia. Istnieją doniesienia o suplementach diety, zawierających m.in. spirulinę, o podwyższonej zawartości substancji toksycznych, np. glinu. Może mieć to związek ze sposobem prowadzenia niektórych przemysłowych hodowli glonów do celów spożywczych i kosmetycznych. Istnieją również spiruliny zawierające metale ciężkie, takie jak ołów, kadm i rtęć, które powodują poważne skutki uboczne. Dotyczy to nie tylko algi spirulina, ale również innych naturalnych suplementów diety. Sytuację tę można wyjaśnić zanieczyszczeniem środowiska, w którym prowadzone są hodowle algi.
  • Przy spożywaniu suplementów diety zawsze należy przestrzegać zalecanego dawkowania. Przyjmowanie spiruliny w zbyt dużych ilościach może wiązać się z perturbacjami żołądkowymi i bólami brzucha. Alga przyjmowana w formie osuszonej, w postaci proszku, bądź tabletek, wymaga zwiększonej ilości wody dostarczonej do organizmu. Jeżeli nie będziemy w stanie zmusić się do picia dużych ilości płynów, może wystąpić odczuwalne, bardzo nieprzyjemne pragnienie i dokuczliwe zaparcie.
  • Spirulina zawiera około 70 białek, które podczas rozpadu na aminokwasy wydzielają w organizmie znaczne ilości ciepła, co w niektórych przypadkach może być przyczyną wystąpienia gorączki. U osób z nietolerancją na białko może wystąpić poczucie ogólnego rozbicia i osłabienia.
  • Po spożyciu spiruliny mogą wystąpić reakcje na tle alergicznym. U osób uczulonych na niektóre składniki spiruliny mogą występować drobne dolegliwości skórne np. swędzenie.
  • Spirulina zawiera bardzo dużo mikroelementów, które w nadmiarze mogą zaburzyć pracę organizmu, dlatego przy stosowaniu alg przez dłuższy czas zaleca się wykonywać kontrolne badanie krwi.

Podstawowe różnice między spiruliną i chlorellą

Wiele osób myli rodzaje alg, m.in. spirulinę i chlorellę. Podstawową między nimi różnicą jest fakt, że spirulina jest gatunkiem o wiele starszym. Ponadto budowa komórkowa chlorelli czyni ją znacznie bliższą roślinom, niż glonom.

Chlorella może naturalnie oczyszczać organizm z rtęci i innych metali ciężkich, które pochodzą z zanieczyszczenia środowiska i zanieczyszczonych skłądni9ków diety. Spirulina nie jest w stanie usuwać metali ciężkich, równie skutecznie jak chlorella, ponieważ nie posiada błony komórkowej.

Źródła:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20354344,
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24324897,
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15530935,
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24552870,
5. Parikh P., Mani U., Iyer U., Role of Spirulina in the control of glycemia and lipidemia in type 2 diabetes mellitus, Journal of Medicinal Food, 2001, 4, 193-199,
6. Lee E.H., Park J.E., Choi Y.J., Huh K.B., Kim W.Y., A randomized study to establish the effects of spirulina in type 2 diabetes nellitus patients, Nutrition Research and Practice, 2008, 2,295-300,
7. Park HJ, Lee YJ, Ryu HK, Kim MH, Chung HW, Kim WY., A randomized double-blind, placebo-controlled study to establish the effects of spirulina in elderly Koreans.

UDOSTĘPNIJ

1 KOMENTARZ

  1. Jednokomórkowa sinica o skręconym kształcie, stąd jej nazwa. Występuje w ciepłych, lekko zasadowych jeziorach, między innymi w jeziorze Czad w Afryce i w jeziorze Texcoco w Meksyku. Z powierzchni jeziora zbiera się przypominające zieloną pianę masy glonów i następnie suszy je. Starożytni Aztekowie tak wysoko cenili właściwości odżywcze spiruliny, że posługiwali się mą jako walutą.
    Współczesna nauka potwierdziła niewiarygodne właściwości tej rośliny. Spirulina zawiera ponad 65% pełnowartościowego białka, co jest rzadkością wśród roślin. Białko to nadtrawione przez samą spirulinę jest łatwiejsze do strawienia od białka zwierzęcego. Spirulina absorbuje i wykorzystuje wiele minerałów rozpuszczonych w wodzie jezior, między innymi: potas, wapń, cynk, magnez, mangan, selen, żelazo i fosfor. Ponadto glon ten jest bogatym źródłem witamin z grupy B, włączając w to znaczące ilości witaminy Big, witaminy E, beta-karotenu, niezbędnych kwasów tłuszczowych i chlorofilu. Spirulina ma właściwości wzmacniające i oczyszczające, odtruwa wątrobę i nerki, oczyszcza tętnice, wzmaga wytwarzanie kiwi i odżywia mikroflorę jelit. Stosuje sieją w dietach odchudzających, me tylko ze względu na niską zawartość kalorii, ale także z powodu dużych ilości fenyloalamny, aminokwasu hamującego apetyt.
    Spirulinę zaleca się osobom niedożywionym, anemicznym, osłabionym, cierpiącym z powodu zapalenia wątroby, wewnętrznych stanów zapalnych, cukrzycy, zbyt niskiego poziomu cukru we krwi i bladości. Glon ten jest niezastąpionym dodatkiem dietetycznym wzmacniającym system odpornościowy. Spirulina zawiera niebieski barwnik, fitocyjamnę, znany z właściwości przeciwnowotworowych. Uprawia sieją na terenach me dotkniętych skażeniem środowiska, wolnych od trujących substancji. Dzięki temu można ją uważać za jeden z najzdrowszych i najbezpieczniejszych pokarmów dostępnych na rynku. Dostępna w sklepach ze zdrową żywnością w postaci proszku lub tabletek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here