11 korzyści zdrowotnych zielonej herbaty

0
1916
zielonej herbaty
Zielona herbata od wieków cieszy podniebienia i zapewnia wiele korzyści zdrowotnych

Zielona herbata jako naturalny środek zdrowotny jest już stosowana do tysięcy lat. Tradycja jej parzenia pochodzi z Chin, jednak została rozpowszechniana na znacznie większym obszarze Azji, a następnie poznał ją cały świat. Stosuje się ją jako napój do obniżania ciśnienia krwi, a nawet zapobiegania nowotworom. Jednak to nie wszystko co może zaoferować.

Powodem tego, że zielona herbata ma więcej korzyści zdrowotnych, niż jej czarna odmiana, jest sposób jej uzyskiwania. Czarna herbata jest przetwarzana w taki sposób, który pozwala na fermentację, podczas gdy w zielonej herbacie unika się tego typu procesu. W rezultacie, zielona herbata zachowuje maksymalną ilość przeciwutleniaczy oraz polifenoli, czyli cennych substancji, które dają zielonej herbacie najwięcej korzyści.

Poniżej przedstawiamy listę najbardziej rozpoznanych korzyści ze stosowania zielonej herbaty, których nie wszyscy są świadomi. Niektóre z nich są jednak nadal przedmiotem zagorzałych dyskusji.

Podstawowe korzyści z regularnego picia zielonej herbaty

  1. Wspomaganie procesu utraty wagi ciała

Jak wiadomo zielona herbata skutecznie zwiększa metabolizm organizmu. Zawarte w niej polifenole intensyfikują poziom utleniania tłuszczów oraz tempo, w jakim organizm zamienia jedzenie w kalorie. Z tego powodu ekstrakt z zielonej herbaty bardzo często stanowi podstawowy składnik preparatów odchudzających oraz suplementów dla sportowców.

  1. Zapobieganie chorobom serca

Naukowcy uważają, zielona herbata pozytywnie działa na wyściółki naczyń krwionośnych, co pomaga zachować je w lepszej kondycji i bardziej odporne na zmiany ciśnienia krwi. Zawarte w niej substancje czynne mogą także chronić przed tworzeniem się skrzepów, które stanowią główną przyczynę ataków serca.

  1. Zapobieganie cukrzycy

Picie zielonej herbaty pomaga regulować właściwy poziom glukozy oraz spowalnia wzrost poziomu cukru we krwi, tuż po posiłku. Dzięki temu można zapobiec skokom insuliny, które są bardzo niekorzystnym zjawiskiem zdrowotnym.

  1. Regulacja poziomu cholesterolu we krwi

Zielona herbata zmniejsza poziom tzw. “złego cholesterolu” we krwi oraz poprawia jego stosunek do tzw. “dobrego cholesterolu”. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko zmian miażdżycowych, a także wielu innych poważnych dolegliwości zdrowotnych układu sercowo-naczyniowego.

  1. Zapobieganie rozwojowi chorób Alzheimera i Parkinsona

Uważa się, że zawarte w zielonej herbacie substancje czynne są w stanie opóźnić postępy choroby Alzheimera i Parkinsona. Badania przeprowadzone na myszach wykazały, że chroni ona komórki mózgu przed śmiercią i wspomaga proces naprawy tych uszkodzonych. Niestety, mimo iż wstępne wyniki badań są obiecujące, nie ma dotychczas wyraźnych podstaw naukowych dla wyrażania nadmiernego optymizmu w tym zakresie.

  1. Zapobieganie rozwojowi chorób Alzheimera i Parkinsona

Uważa się, że zawarte w zielonej herbacie substancje czynne są w stanie opóźnić postępy choroby Alzheimera i Parkinsona. Badania przeprowadzone na myszach wykazały, że chroni ona komórki mózgu przed śmiercią i wspomaga proces naprawy tych uszkodzonych. Niestety, mimo iż wstępne wyniki badań są obiecujące, nie ma dotychczas wyraźnych podstaw naukowych dla wyrażania nadmiernego optymizmu w tym zakresie.

  1. Ograniczenie ryzyka rozwoju nowotworu przełyku

Niektóre przesłanki pozwalają twierdzić, że zielona herbata może pozytywnie wpływać na zmniejszenie ryzyka rozwoju raka przełyku. Dość powszechnie twierdzi się również, że zawarte w niej substancje wyraźnie ograniczają rozrost komórek nowotworowych, bez uszkodzenia wokół nich zdrowych tkanek.

  1. Regulacja prawidłowego ciśnienia krwi

Regularna konsumpcja zielonej herbaty pomaga w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Nie tylko ogranicza ryzyko utrzymywania się nadciśnienia, ale również je podnosi, w przypadku zbyt niskiego. Tym samym, regularne picie zielonej herbaty poprawia samopoczucie oraz podnosi energię organizmu.

  1. Ochrona przeciwwirusowa i antybakteryjna

Zawarte w zielonej herbacie katechiny to silne środki przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, które mogą być przydatne w leczeniu bardzo wielu schorzeń i dolegliwości. Zapewniają one również wsparcie dla układu immunologicznego organizmu, co jest szczególnie istotne w okresie przesilenia wiosennego i jesiennego, a także w sytuacji silnego stresu. Właściwości te potwierdzają również coraz liczniejsze badania.

  1. Ochrona przed próchnicą oraz infekcją gardła

Badania wykazują, że zawarta w herbacie substancja chemiczna – przeciwutleniacz “katechina”, może niszczyć bakterie i wirusy, które powodują infekcje gardła, a także próchnicę zębów oraz wywoływać wiele innych schorzeń. Z tego powodu wśród kosmetyków organicznych coraz częściej można spotkać pasty do zębów z zawartością ekstraktu z zielonej herbaty, który sprawdza się doskonale w naturalnej ochronie jamy ustnej.

  1. Naturalne działanie antydepresyjne

Znajdująca się w liściach herbaty teanina jest cennym aminokwasem, który zapewnia działanie uspokajające działanie. Związek ten pozwala pokonywać barierę między krwią a mózgiem, oraz wykazuje działanie psychoaktywne. Dzięki niemu zielona herbata doskonale stabilizuje nastrój, niwelując objawy stresu i niepokoju. Zapewnia także zwiększenie intensywności fal alfa w mózgu, przyczyniając się do zwiększenia efektywności nauki i pracy.

  1. Wspomaganie pielęgnacji skóry

Zielona herbata może również pomóc w walce ze zmarszczkami oraz pierwszymi oznakami starzenia. Dzięki swoim właściwościom przeciwutleniającym i przeciwzapalnym doskonale chroni przed niszczącym działaniem wolnych rodników, a tym samym przedwczesnemu starzeniu. Niektóre badania wykazały, że zielona herbata może również zmniejszyć miejscowe uszkodzenia, spowodowane promieniowaniem słonecznym. Właściwości zielonej herbaty często wykorzystuje się w kosmetykach naturalnych, szczególnie w kremach przeciwzmarszczkowych oraz preparatach regenerujących.

Stosowanie zielonej herbaty

Uważa się, że jedna filiżanka herbaty dziennie nie może zapewnić wszystkich, potencjalnych korzyści zdrowotnych. Odpowiednia dawka zawartych w niej substancji powinna być wyższa i bardziej rozłożona w czasie. Najbardziej obiecujące efekty można bowiem uzyskać pijąc kilka filiżanek zielonej herbaty dziennie. Dobrym rozwiązaniem jest jej parzenie co najmniej 2 – 3 razy, a także przygotowywanie na zimno, co może być szczególnie przyjemne w letnim okresie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wstaw swój comentarz!
Wpisz tutaj swoje imię