Nasiona lniane – Korzyści zdrowotne i pielęgnacyjne

1
5710
nasiona lniane
Siemię lniane posiada liczne właściwości zdrowotne

Nasiona lniane są jednym z najbogatszych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3 występujących w przyrodzie. Posiada cały szereg korzyści dla zdrowia, a co najważniejsze, korzyści te mają zastosowanie praktycznie dla wszystkich. Koniecznie przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się więcej na temat tego wspaniałego składnika diety.

Nasiona lniane są przede wszystkim bardzo bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Zawiera ich ok. 50%, prawie dwa razy tyle ile jest zawarte w oleju z ryb. Dzięki temu, że pochodzi ze źródeł roślinnych, jest idealnym składnikiem diety wegetariańskiej i wegańskiej, choć jego spożywanie przynosi korzyści dla wszystkich. Olej z siemienia lnianego różni się od innych olejów roślinnych, ponieważ dostarcza m.in. kwas linolowy i alfa linolenowy, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i muszą być pozyskiwane przez pożywienie.

Nasiona lniane – Korzyści zdrowotne

Dość powszechnie wiadomo, że siemię lniane wyraźnie poprawia jakość włosów, paznokci i skóry. Warto jednak wiedzieć, że pomaga również normalizować wagę ciała, obniża poziom złego cholesterolu i zmniejsza ciśnienie krwi, a także zapobiega zapaleniu stawów oraz powstawaniu nowotworów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze korzyści w zakresie ochrony zdrowia, jakie mogą nam zapewnić nasiona lniane.

  • Choroby serca: Zawarte w siemieniu lnianym kwasy tłuszczowe omega-3 pozwalają obniżać poziom złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Zmniejszają także prawdopodobieństwo powstawania zakrzepów w tętnicach, które mogą być przyczyną bardzo niebezpiecznych udarów, zawału serca, niewydolności płuc czy chorób układu krążenia. Kwasy omega-3 pomagają również zwalczać nadciśnienie tętnicze krwi.
  • Nowotwory: Jak pokazują wyniki licznych badań, zawarte również w siemieniu lnianym kwasy tłuszczowe omega-3 potrafią skutecznie zwalczać komórki nowotworowe. Tym samym stanowią zupełnie naturalną ochronę onkologiczną organizmu.
  • Gospodarka hormonalna: Bogate w kwasy tłuszczowe siemię lniane dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych, pozwalających na prawidłowe funkcjonowanie gospodarki hormonalnej. Jest ono bowiem możliwe jedynie przy odpowiedniej ilości zdrowych tłuszczów w diecie.
  • Zapalenie stawów: Naturalne kwasy tłuszczowe omega-3 są pomocne w leczeniu oraz zapobieganiu zapalenia stawów. Pozwalają polepszyć ich ruchliwość i wydłużyć okres sprawności fizycznej w podeszłym wieku.
  • Astma: Olej z siemienia lnianego może znacznie złagodzić objawy astmy, zmniejszając stany zapalne i poprawiając czynność płuc. Zwalcza tym samym przykre skutki problemów oddechowych.
  • ZNP (zespół napięcia przedmiesiączkowego): Siemię lniane, dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 pozwala przynieść ulgę, a nawet wyeliminować nieprzyjemne objawy ZNP. Zmniejsza uczucie bólu podczas skurczy menstruacyjnych.
  • Alergie: Kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią jeden z naturalnych antidotów, pomagających redukować reakcje alergiczne organizmu.
  • Retencja wody: Siemię lniane pomaga usuwać z nerek nadmiar sodu i wody. Reguluje tym samym gospodarkę wodną organizmu.
  • Choroby skóry: Zawarty w siemieniu lnianym olej jest znany ze swoich zdolności do poprawy struktury i stanu zdrowotnego skóry. Pozwala łagodzić liczne choroby skóry, które są spowodowane brakiem kwasów tłuszczowych omega-3 w diecie.
  • Witalność: Stosowanie oleju z siemienia lnianego powoduje dostarczenie organizmowi większej ilości energii, a tym samym pozwala zwiększyć witalność i wytrzymałość.
  • Uczucie spokoju podczas stresowych sytuacji: Kwasy tłuszczowe omega-3 pozwalają zapobiegać odkładaniu się nadmiaru toksycznych, czyli szkodliwych substancji biochemicznych, które produkuje organizm pod wpływem procesów metabolicznych, a także sytuacji stresowych.

Jak powszechnie wiadomo z nasion lnu pozyskuje się nie tylko włókna, jak również jadalne siemię i olej. Zawarte w nich lignany oraz inne składniki posiadają cenne właściwości przeciwutleniające, co pozwala na zmniejszenie aktywności wolnych rodników, niezwykle szkodliwych dla zdrowia komórek.

Nasiona lniane – Zastosowanie

Nasiona lniane posiadają bardzo przyjemny, orzechowy smak i mogą być podane z płatkami, dodane do jogurtu czy koktajlu. Można je także z powodzeniem stosować w postaci oleju lub jako suplement diety w postaci kapsułek. Żeby uzyskać jak najwięcej korzyści zdrowotnych ze stosowania tych nasion, należy je zmielić lub bardzo dobrze przeżuwać, w przeciwnym razie po prostu nie zostaną przyswojone.

Dobrym i często stosowanym rozwiązaniem jest zalewanie zmielonego siemienia lnianego gorąca wodą i odstawienie do wystygnięcia. Dzięki temu zabiegowi powstaje lekka zawiesina o konsystencji kisielu. Tak przygotowane siemię lniane stanowi doskonałe antidotum na liczne dolegliwości trawienne i warto je codziennie stosować przed pierwszym porannym posiłkiem.

Nasiona lniane i olej lniany należy przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu, by nie utraciły swoich najcenniejszych właściwości. Dobrym miejscem niewątpliwie jest lodówka. Warto również pamiętać, że oleju lnianego nie należy stosować do smażenia czy długotrwałego duszenia.

Zalecana dawka dzienna dla większości ludzi to co najmniej 1000 mg spożywane od 1 do 3 razy dziennie. Kobiety w ciąży lub karmiące nie powinny jednak spożywać zbyt dużej ilości siemienia lnianego czy oleju.

Najczęściej występujące objawy, świadczące o niedoborze kwasów omega-3

Do niektórych objawów niedoboru kwasów omega-3 w ludzkim organizmie należą:

  • sucha i łuszcząca się skóra,
  • przesuszone, niesforne włosy, z rozdwajającymi się końcówkami,
  • łupież i uczucie swędzenia głowy,
  • miękkie, łamliwe i kruche paznokcie,
  • silniejsze i bardziej bolesne skurcze menstruacyjne,
  • duża wrażliwość piersi w okresie napięcia przedmiesiączkowego.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wstaw swój comentarz!
Wpisz tutaj swoje imię

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.