Orzechy włoskie – Najważniejsze korzyści zdrowotne

0
5577
orzechy włoskie
Stosowanie orzechów włoskich w codziennej diecie zapewnia wiele właściwości zdrowotnych

Orzechy włoskie to bardzo charakterystyczne i jadalne nasiona, pochodzące z drzew rodzaju Juglans. Znajdują się one w rosnących na drzewach owocach, zamkniętych w grubych łuskach ochronnych i zawierają znaczne ilości składników odżywczych, takich jak białka, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, węglowodany, witaminy i minerały. Poniżej przedstawiamy ich najważniejsze właściwości zdrowotne.

Korzyści zdrowotne wynikające ze stosowania orzechów włoskich obejmują między innymi obniżenie złego cholesterolu w organizmie, poprawę metabolizmu oraz kontrolę i zahamowanie rozwoju cukrzycy. Inne ważne korzyści zdrowotne orzechów wynikają z faktu, że posiadają one właściwości przeciwzapalne, pomagają w kontroli wagi i w poprawie nastroju, a także zwalniają tempo rozwoju chorób nowotworowych.

Czym są orzechy włoskie?

Orzechy włoskie zawsze były uważane za doskonałe “pożywienie dla mózgu”, zapewne ze względu na charakterystyczną strukturę powierzchni łupin. Z tego powodu zostały uznane za symbol inteligencji i mądrości, co prowadzi do dość powszechnego przekonania, że ​​orzechy włoskie faktycznie zwiększają zdolności intelektualne.

Choć nie jest to do końca prawda, ostatnie badania naukowe dowiodły jednak, że spożycie orzechów może pomóc w stymulacji funkcjonowania mózgu. Orzechy włoskie zawierają bowiem kwasy omega-3, które w potwierdzony sposób zwiększają aktywność mózgu. Przyjmuje się również, że kwasy te, szczególnie w połączeniu z jodem i selenem, zapewniają optymalne funkcjonowanie mózgu.

Poza wyśmienitym smakiem, orzechy włoskie oferują w swoim przeciwutleniacze i białka, które pomagają w przekazywaniu wielu korzyści dla zdrowia. Orzechy włoskie to również smaczne uzupełnienie diety, dlatego mogą być łatwo włączone do wielu przekąsek i potraw.

Orzechy włoskie – Podstawowe fakty

Orzechy włoskie są znane i dość rozpowszechnione od niepamiętnych czasów. Najstarsze doniesienia pokazują, że drzewa orzechowe są przez ludzi wykorzystywane od co najmniej 9 tys. lat. Współcześnie ok. 2/3 całkowitej produkcji orzechów na świecie pochodzi z Kalifornii.

Wartości odżywcze orzechów włoskich w 30 gramach

Wartość energetyczna190 kcal
Węglowodany4 gramy
Białko4 gramy
Całkowita zawartość tłuszczu18 gramów (tłuszcze nienasyconych i nasycone kwasy tłuszczowe)
Błonnik2 gramy
Mineraływapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk, miedź, mangan i selen
Witaminywitamina C, tiaminy, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, witamina B6, kwas foliowy, witamina B12, witamina E, witamina K i witamina A, karotenoidy (beta-karoten, luteina i zeaksantyna)
Fitosterole20 mg

 

Bogate w y-tokoferol orzechy włoskie są również dobrym źródłem witaminy E, która jest silnym i dobrze rozpuszczalnym w tłuszczach antyoksydantem. Występująca w orzechach włoskich witamina E pomaga w utrzymaniu i ochronie skóry przed wolnymi rodnikami. Orzechy są również ważnym źródłem witaminy B-kompleks, czyli składników takich jak: kwas foliowy, niacyna, ryboflawina, kwas pantotenowy i witamina B.

Korzyści zdrowotne wynikające ze stosowania orzechów włoskich:

  1. Orzechy włoskie na polepszenie metabolizmu i funkcji życiowych organizmu

Jedną z podstawowych i najbardziej znaczących korzyści zdrowotnych spożywania orzechów włoskich jest ich pozytywny wpływ na poprawę przemiany materii w organizmie. Zawierające znaczne ilości NNKT orzechy włoskie dostarczają organizmowi również duże ilości cennych minerałów, takich jak mangan, miedź, potas, wapń, żelazo, magnez, cynk czy selen. Przyczyniają się one do lepszych działań metabolicznych i życiowych, takich jak wzrost i rozwój, regeneracja, wytwarzanie plemników, trawienie oraz synteza kwasów nukleinowych.

  1. Orzechy włoskie dla poprawy kondycji kości

Zawarte w orzechach włoskich NNKT doskonale podnoszą kondycję i zabezpieczają zdrowie kości. Zapewniają zwiększanie wchłanianie i osadzanie wapnia, jednocześnie zmniejszając wydalanie tego minerału z moczem. Orzechy włoskie wspomagają tym samym dietę przeciwko objawom osteoporozy.

  1. Orzechy włoskie a poprawa funkcji serca

Jak powszechnie wiadomo orzechy włoskie są niezwykle bogate w kwasy omega-3 oraz są obfitym, bo aż ok. 72%-owym, źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, takich jak kwas oleinowy. Zawierają również NNKT, takie jak kwas linolowy, kwas alfa-linolenowy – ALA oraz kwas arachidonowy. Badania naukowe dowodzą, że włączenie orzechów do każdego typu diety pomaga unikać większości chorób wieńcowych. Regularne spożywanie orzechów włoskich obniża zły cholesterol LDL i podnosi poziom dobrego cholesterolu HDL. Jedzenie 25 g orzechów każdego dnia zapewni 90% zalecanego dziennego spożycia NNKT, co z kolei wyraźnie obniża ryzyko rozwoju chorób serca i nadciśnienia tętniczego.

  1. Orzechy włoskie a zapobieganie cukrzycy

Osoby cierpiące na cukrzycę mogą spożywać orzechy włoskie na bieżąco, bez istotnego zwiększenia masy ciała, ponieważ produkty te zawierają duże ilości wielonienasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Na podstawie wiarygodnych badań zauważa się również, że spożycie orzechów jest odwrotnie proporcjonalne do ryzyka rozwoju cukrzycy typu II.

  1. Orzechy włoskie a zapobieganie stanom zapalnym

Znajdujące się w orzechach włoskich związki polifenolowe i substancje fitochemiczne wyraźnie zmniejszają efekty zapalne w organizmie. Tym samym obniżają one ryzyko wielu infekcji i zachorowań, wpływając pozytywnie na system immunologiczny organizmu. Orzechy włoskie wpływają także na poprawę ogólnej kondycji i lepsze samopoczucie.

  1. Stosowanie orzechów włoskich zapewnia lepszą ochronę przed nowotworami

Niektóre z obecnych w orzechach włoskich składników aktywnych wykazują zdolność kontrolowania wzrostu komórek nowotworowych w organizmie. Szczególna rolę odgrywają tu związki fenolowe i przeciwutleniacze, które naturalnie kontrolują ludzkie komórki rakowe. Niektóre badania potwierdzają rzeczywisty wpływ orzechów włoskich na poprawę ochrony przeciwnowotworowej organizmu.

  1. Jedzenie orzechów włoskich może pomóc kontrolować wagę ciała

Orzechy włoskie wykazują znaczny potencjał odżywczy i kaloryczny, zawierają bowiem w ok. 30 g aż 18 g tłuszczu, 4 g węglowodanów, podnosząc potencjał energetyczny do 190 kcal. W związku z tym uważa się, że spożywanie orzechów może powodować przyrost masy ciała. Jednakże ostatnie badania amerykańskie wydają się częściowo temu przeczyć. Wykazują one bowiem, że spożywanie około 35 gramów dziennie przez okres 1 roku nie spowodowało u badanych jakiegokolwiek znaczącego wzrostu masy ciała.

  1. Stosowanie orzechów włoskich pozytywnie wpływa na poprawę nastroju

Badania naukowe wskazują, że brak kwasów tłuszczowych omega-3, dostarczonych również przez orzechy włoskie, może powodować nadpobudliwość, drażliwość i napady złości. Warto również zadbać o uzupełnienie diety dziecka tymi orzechami, dzięki czemu wyrównają one wszelki deficyt NNKT, a tym samym wpłyną na bardziej zrównoważony nastrój. Orzechy włoskie idealne są również dla osób dorosłych, które walczą z depresją, stresem i stanami lękowymi. 

  1. Poprawa kondycji skóry

Naturalny olej z orzecha włoskiego wykazuje wspaniałe i doceniane właściwości ściągające. Posiada on również bardzo bogaty, orzechowy smak, który pomaga dodać aromatu i smaku wielu potrawom. Jest on także stosowany jako bazowy olej nośny wielu mieszanek terapeutycznych, wykorzystywanych w aromaterapii, masażach, a także w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym. Oleje naturalne z orzechów sprawdzają się również jako składnik panierki do przyrządzenia kurczaka, indyka, sałatki, makaronów, ryb i steków. Korzystanie z olejów orzechowych w recepturach deserów nadaje im doskonałego i charakterystycznego smaku i aromatu. 35-gramowa porcja oleju orzechowego zapewnia te same wartości odżywcze co 50 g wyłuskanych orzechów włoskich. Zapewnia on również tym samym znaczne ilości witamin z grupy B.

  1. Orzechy włoskie a poprawa jakości snu

Regularnie spożywaj przed snem kilka orzechów włoskich, najlepiej namoczonych wcześniej w wodzie lub zjedz sałatkę z ich zawartością. Dzięki temu, że zawierają one melatoninę, czyli naturalny hormon wywołujący uczucie senności i regulujący proces snu, wpływają one na lepsze zasypianie i komfort wypoczynku.

Jak można dodać orzechy do swojej zdrowej diety?

Orzechy włoskie, aby uzyskać wszystkie związane z tym korzyści dla zdrowia, mogą być włączone do diety na wiele sposobów. Poniżej przedstawiamy kilka dość powszechnych i sprawdzonych pomysłów:

  • Dodaj rozdrobnione orzechy włoskie do kurczaka i ryby tuż przed gotowaniem.
  • Zmiel kilka orzechów włoskich i użyj proszku na kanapki lub dodaj do sałatki.
  • Dodaj posiekane orzechy włoskie do deserów, aby nadać im orzechowego smaku i aromatu.
  • Dodaj posiekane / rozdrobnione orzechy do jogurtu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wstaw swój comentarz!
Wpisz tutaj swoje imię

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.