Strona główna Ekstrakty i suplementy Spirulina – Dawkowanie, działanie i skutki uboczne

Spirulina – Dawkowanie, działanie i skutki uboczne

1
1638
spirulina

Spirulina to rodzaj niezwykle popularnej w ostatnim czasie algi, która została uznana za jeden z najlepszych składników ludzkiej diety. O jej wspaniałych właściwościach odżywczych decyduje także wysoka przyswajalność i łatwość stosowania. Poniżej przedstawiamy najważniejsze właściwości i wskazówki do stosowania spiruliny.

Spirulina to jadalna cyjanobakteria z rodziny sinic, o naukowej nazwie Arthrospira platensis. Jest organizmem pierwotnym, który charakteryzuje się wysoką tolerancją na czynniki środowiskowe, co pozwala jej na występowanie w ekstremalnych warunkach, np. na Antarktydzie czy w źródłach termalnych. Była znana i stosowana w medycynie ludowej już w starożytności. Jej wartości odżywcze zostały odkryte niezależnie przez dwie populacje: Azteków w Ameryce Południowej i plemion afrykańskich z rejonu jeziora Czad, gdzie nadal jest obecna w codziennym życiu mieszkańców tego regionu.

W ostatnich latach spirulina zyskała opinię bardzo zdrowego i pożywnego suplementu diety, dzięki czemu stała się niezwykle popularna i modna. Można ją obecnie kupić wielu różnych postaciach, a także jako składnik rozmaitych odżywek i preparatów dietetycznych. Spirulina jest również uważana jako jeden z przyszłościowych produktów spożywczych, odpowiadających na stale rosnące potrzeby ludzkości.

Spirulina – Cenne algi pochodzące z różnych rejonów świata

Zbierana w zbiornikach wodnych i stawach wokół jeziora Czad jest suszona i sprzedawana w formie tradycyjnych placków Dihe. Przez wieki stanowiła znaczącą część diety wielu społeczności. Swoją drugą „młodość” odzyskała w latach 70-tych XX w, gdy w badaniach nad tym organizmem wykazano liczne właściwości lecznicze i odżywcze. Obecnie dostępne preparaty z Arthrospirą są wartościowym suplementem diety, stosowanym przez miliony ludzi na całym świecie. Nawet NASA wysyłając w kosmos astronautów zaopatruje ich w spirulinę, ponieważ skład tej niepozornej algi przewyższa inne produkty niemal pod każdym względem. Poza tym jako suplement ludzkiej diety charakteryzuje się wysoką przyswajalnością, sięgającą poziomu 85-95%. Współcześnie hodowana jest w różnych regionach świata, m.in. w Azji, głównie w Chinach, Japonii i Indiach. Coraz większą produkcję podejmuje się na Hawajach, w Meksyku, a także tradycyjnie w Afryce. W konsekwencji tego, na rynku coraz częściej można spotkać produkty takie jak spirulina hawajska, których nazwy wskazują na miejsce ich pochodzenia.

Niezależnie od tego skąd pochodzi spirulina, ważne jest aby pochodziła od certyfikowanego producenta. W popularnym rozumieniu spirulina to rynkowa nazwa drobno sproszkowanych mikroalg sprzedawanych obecnie w formie tabletek lub proszku. Jej wielkość produkcji  szacuje się na ok. 3 tyś. ton suchej masy, przeznaczonej na potrzeby firm farmaceutycznych oraz do produkcji suplementów diety. Coraz częściej wykorzystuje się ją także w produkcji kosmetyków pielęgnacyjnych, takich jak maseczki do twarzy. Suplementy diety ze spiruliną są doskonałym naturalnym źródłem wielu witamin i składników mineralnych.

Przykładowe składniki zawarte w spirulinie i ich wpływ na ludzki organizm

Spirulina czasami nazywana jest zielonym mięsem, głównie dzięki dużej zawartości wartościowego białka, którego jest nawet 3 – 4 razy więcej, niż w tej samej masie mięsa. O jego wysokiej jakości świadczy także obecność 18 aminokwasów, w tym 8 niezbędnych. Ponadto algi posiadają w sobie liczne makro i mikroelementy.

Białko (w suchej masie ok.70%) – spirulina posiada wysoką wartość odżywczą, korzystną m.in. w leczeniu niedożywienia. Zawiera pełnowartościowe białko, bogate we wszystkie egzogenne aminokwasy, dlatego może z powodzeniem zastąpić białko pochodzące z mięsa. Suplementy diety zawierające spirulinę mogą stanowić doskonałe uzupełnienie diety dla osób z alergią na mleko krowie, wegetarian oraz osób będących na niskobiałkowej diecie. Mogą także dobrze uzupełniać dietę sportowców i osób pracujących fizycznie.

β-karoten – cenny związek, który wykazuje ochronne i antyoksydacyjne właściwości dla organizmu. Przedłuża on żywotność komórek, wspiera układ immunologiczny, jest uzupełnieniem witaminy A, która jest niezbędna dla zdrowia oczu, skóry, włosów i paznokci.

Witaminy – spirulina jest bogata w witaminy z grupy B, m.in. B1 jest niezbędna do trawienia tłuszczów i białek. Z kolei witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego układu nerwowego. Witamina C, czyli kwas askorbinowy, to skuteczny przeciwutleniacz, który poprawia pracę układu krążenia i wspomaga odporność organizmu na infekcje. Witamina D skutecznie wpływa na metabolizm kości, a także pomaga w zwalczaniu próchnicy. Cenna witamina E zapewnia dobrą ochronę antyoksydacyjną organizmu, a witamina K wpływa na krzepnięcie krwi i odgrywa rolę w gospodarce wapniowej.

Mikroelementy – w spirulinie znaleźć można spore ilości wapnia, który obniża poziom cholesterolu, zapobiega osteopenii i osteoporozie, a także jest niezbędny do budowy zdrowych kości, zębów oraz prawidłowej krzepliwości krwi. Z kolei jod ma pozytywny wpływ na niedoczynność tarczycy. Związki magnezu stabilizują funkcje układu nerwowego, sercowo-naczyniowego, usprawniają pracę szarych komórek, a także wzmacnia mięśnie. 10 g spiruliny pokrywa aż w 80% zapotrzebowania naszego organizmu na żelazo, które jest dwukrotnie lepiej przyswajalne od produktów zwierzęcych. Wynika to ze struktury porfirynowej fikocyjanin zdolnych do tworzenia kompleksów z żelazem. Inne pierwiastki śladowe to m.in. mangan, potas i cynk.

Fikocyjaniny – to związki roślinne, o właściwościach antynowotworowych, przeciwzapalnych, przeciwwirusowych i terapeutycznych. Neutralizują w organizmie wolne rodniki, których nadmiar jest przyczyną wielu przewlekłych chorób, np. choroby Parkinsona czy choroby Alzheimera. Chronią nasze DNA, wątrobę i wpływają na produkcję komórek macierzystych, wzmacniając układ odpornościowy. Są także atrakcyjnym antidotum na zgubne skutki palenia tytoniu.

Kwasy tłuszczowe – spirulina jest najbogatszym, znanym obecnie źródłem kwasów GLA, czyli γ- linolenowego kwasu tłuszczowego, niezwykle ważnego dla zdrowia człowieka. Przeprowadzone badania naukowe sugerują skuteczne działanie tego kwasu w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób, m.in. atopowego zapalenia skóry, cukrzycy, chorób układu krwionośnego, nowotworów i reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS).

Polisacharydy – cenne związki, w tym spirulan wapnia, który złożony jest z kilku rodzajów reszt cukrowych, siarczanu i wapnia. Wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, a także hamuje przerzuty czerniaka i raka jelita.

Spirulina – Działanie lecznicze i prozdrowotne spiruliny

Spirulina budzi obecnie coraz szersze zainteresowanie w wielu ośrodkach naukowych. Opublikowano już ok. 2300 prac naukowych na jej temat, a najwięcej publikacji powstało w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Brazylii. Szczególne zainteresowanie budzi zastosowanie spiruliny w medycynie, szczególnie w leczeniu wielu chorób cywilizacyjnych, m.in. chorób metabolicznych i układu krążenia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zakresy potencjalnego działania spiruliny na nasze zdrowie.

  1. Spirulina wywiera korzystny wpływ na układ krwionośny

  • Zapobiega powstawaniu miażdżycy, obniża poziom cholesterolu – cyjanobakterie przyjmowane z dietą obniżają „zły” cholesterol LDL z jednoczesnym wzrostem „dobrego”cholesterolu HDL w surowicy krwi. Potwierdziły to badania na zwierzętach opublikowane w Journal of Nutritional Science and Vitaminology.
  • Wpływa bezpośrednio na śródbłonek naczyń krwionośnych, m.in. syntetyzuje i uwalnia do krwiobiegu endogenne związki, doprowadzając do rozszerzenia naczyń krwionośnych. Dzięki temu może zapobiegać powstawaniu miażdżycy i występowaniu udaru mózgu.
  • Posiada właściwości obniżające wysokie ciśnienie krwi, poprzez zmniejszenie produkcji związków odpowiedzialnych za skurcz naczyń.
  1. Spirulina działa detoksykacyjnie względem toksyn środowiskowych

Spirulina usuwa metale ciężkie z organizmu. Według Światowej Organizacji Zdrowia wiele krajów na świecie jest dotkniętych problemem występowania wysokiego poziomu arsenu w produktach spożywczych, który najczęściej występuje w wodzie pitnej. W tym przypadku stosuje się leki osłaniające i chelaty, tworzące z arsenem trwałe związki, które mogą zostać wydalone z organizmu. W jednym z badań naukowcy zastosowali alternatywne leczenie spiruliną u 24 pacjentów, którzy cierpieli na przewlekłe zatrucie arsenem. Podawano im spirulinę oraz cynk, a 17 chorym tylko placebo. Okazało się, że u pacjentów przyjmujących algę odnotowano spadek arsenu w organizmie aż 47%. Spirulina działa detoksykacyjnie także względem dymu tytoniowego i leków.

  1. Spirulina pomaga w bilansowaniu cukru we krwi

Jak wiadomo, zbyt wysoki poziom cukru we krwi może powodować cukrzycę. Zalecane specjalnie dla diabetyków składniki pokarmowe to przede wszystkim witamina A w postaci β-karotenu, witaminy z grupy B, magnez, potas, cynk, ponieważ są one niezbędne do zbilansowania związków niezbędnych dla zdrowia organizmu. W spirulinie znaleźć można wszystkie wymienione substancje, co może pozytywnie wpływać na jakość życia diabetyków. Dzięki zawartości fikocyjaniny, która jednocześnie ma postać niebieskiego barwnika, spirulina pozwala hamować pracę enzymu lipazy trzustkowej, a także obniżać poziom triacygliceroli i redukować glikemię poposiłkową.

  1. Spirulina a odchudzanie

Glon ten w swojej budowie zawiera komplet naturalnych, łatwo przyswajalnych składników odżywczych, które mogą stanowić dobre źródło pożywienia dla osób na diecie redukcyjnej. Dodatkowo jest niskokaloryczny i charakteryzuje się niską zawartością tłuszczy. Uważa się, że zawarta w spirulinie fenyloalanina oddziałuje na ośrodki w mózgu, które odpowiadają za zmniejszenie uczucia głodu. Biorąc pod uwagę fakt, że u osób z nadmierną masą ciała często występują zaburzenia współtowarzyszące otyłość, na które pozytywny wpływ może mieć spirulina, warto stosować preparaty z tym składnikiem w codziennym żywieniu.

  1. Spirulina pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworu

Dzięki obecności pigmentów, głównie zielonego chlorofilu i niebieskiej fikocyjaniny, spirulina działa antyoksydacyjnie. Poza tym zawiera β-karoten i witaminę E, które neutralizują wolne rodniki, a tym samym zmniejszają ryzyko rozwoju choroby nowotworowej. Ponad 70 poważnych prac naukowych oraz opublikowanych w literaturze naukowej zweryfikowanych artykułów ocenia pozytywne zdolności i korzystny dla zdrowia wpływ spiruliny na komórki rakowe.

  1. Spirulina wzmacnia odporność organizmu

Spirulina może być świetnym środkiem wzmacniającym ogólną odporność organizmu, poprzez zwiększenie aktywności immunologicznej komórek. W szczególności dotyczy to komórek NK, których nazwa po angielsku brzmi „natural killers”, czyli „naturalni zabójcy”. Celem ataku komórek NK są głównie komórki nowotworowe oraz komórki zainfekowane wirusami. Wirusy dostając się do organizmu, wnikają do wnętrza komórek, przez co niejako ukrywają się przed komórkami układu odpornościowego, stając się dla nich mniej dostępne. Takie właśnie zainfekowane wirusami komórki, których inne rodzaje limfocytów nie są w stanie rozpoznać i eliminować, stają się celem komórek NK. Spirulina może stanowić doskonałe uzupełnienie działań profilaktycznych, wspieranych również przez napary z czystka czy sok z czarnego bzu.

  1. Spirulina łagodzi problemy z zatokami i alergią

Spirulina może również korzystnie wpływać na zdrowie zatok, m.in. przy alergicznym nieżycie nosa. Według wielu badań zmniejsza ona stan zapalny, jest skuteczna przy pojawieniu się nadmiernej wydzieliny, swędzeniu, kichaniu i uczuciu zatkanego nosa.

  1. Spirulina zapewnia zwiększenie energii organizmu

Dzięki bogatej zawartości ważnych składników odżywczych spirulina zapewnia doskonałe paliwo dla życiowych funkcji organizmu. Najczęściej zaleca się spożycie alg jako dodatku do codziennej diety, np. w postaci koktajli czy sałatek. Łatwość jej zastosowania ma również wpływ na popularność, również wśród sportowców i amatorów zdrowego stylu życia. W internecie można znaleźć wiele przepisów i zaleceń do jej stosowania, np. w postaci kostek lodu, które później można dodawać do ulubionych napojów, zwiększając swoją efektywność energetyczną. Spirulina pozwala odblokować w komórkach cukier, który podniesie energię i pobudzi ciało.

  1. Spirulina dla lepszej ochrony skóry

Zawarte w spirulinie barwniki roślinne zawarte, takie jak fikocyjanin, fikoerytryn i chlorofil, pozwalają na naturalną chronię skóry przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego UV. Dzięki tej właściwości algi wpływać mogą na opóźnianie procesów starzenia, takich jak utrata jędrności i powstawanie zmarszczek. Z tego powodu spirulina coraz częściej stosowana jest jako dodatek do pielęgnacyjnych kosmetyków, często  przeznaczonych do cery wrażliwej, dojrzałej i przesuszonej.

Spirulina tabletki czy proszek

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych produktów ze spiruliną. Nie wszystkie jednak zasługują na naszą uwagę. Przy ich wyborze warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych aspektów.

Przede wszystkim kupując spirulinę w proszku, tabletkach lub kapsułkach powinniśmy zwrócić uwagę na jakość danego produktu, który nie powinien zawierać żadnych dodatków i wypełniaczy. Zarówno tabletki, jak i proszek, powinny być ciemno-zielone lub nawet niebiesko-zielone.

Chociaż spirulina w proszku i tabletkach dostarcza takich samych korzyści odżywczych, to jednak ich działanie jest trochę odmienne. Co prawda przyjmowanie tabletek lub kapsułek może być wygodniejsze i łatwiejsze w dawkowaniu, to wiąże się jednocześnie z nieco opóźnionym czasem wchłaniania. Produkty tego typu są również nieco droższe, ponieważ wymagają dodatkowego przetwarzania na etapie produkcji.

Ponadto, oprócz tego, że spirulina w proszku działa nieco szybciej, można ją łączyć z innymi produktami, np. w postaci ulubionych koktajli czy smoothie. Niektóre osoby mają także awersje do wszelkiego rodzaju tabletek, dlatego będą zapewne chętniej wybierać postać suplementu w proszku. Z kolei spirulina w tabletkach lub kapsułkach będzie lepszym wyborem dla osób, które nie lubią smaku sinic.

Spirulina dawkowanie

Odpowiednie dawkowanie spiruliny nie zostało dotychczas ustalone naukowo, dlatego wszelkie wskazówki na ten temat należy traktować jako informacje orientacyjne. Często producenci zalecają odmienne dawki i sposoby suplementacji. Najczęściej zaleca się przyjmować ok. 2-5 g spiruliny dziennie, najlepiej w rozłożonych w czasie dawkach. Znacznie rzadziej poleca się stosować dawki w ilości 10 g i więcej. Niektóre źródła wskazują na dawki przeliczeniowe, wynoszące ok. 0,5 g suplementu spiruliny na 10 kg wagi ciała.

Przechowywanie spiruliny

Niezależnie od jej postaci, spirulinę należy przede wszystkim przechowywać w ciemnym, suchym i chłodnym miejscu, bez dostępu świtała słonecznego oraz powietrza. Należy ją również przechowywać w szczelnymi i ciemnym opakowaniu.

Spirulina cena

Cena spiruliny zależy od rodzaju konkretnego produktu, pojemności, a także rodzaju producenta czy sklepu. Tabletki i kapsułki są zwykle droższe od produktów w proszku. Najczęściej występujące na rynku tabletki mają wagę 250 lub 500 mg, a opakowanie 300 szt. większych z nich kosztuje zazwyczaj w przedziale 20-50 zł. Czasami jednak można spotkać produkty kilkukrotnie droższe. Spirulina w proszku, o tej samej wadze, kosztuje zazwyczaj ok. 20-30% taniej. Największy wybór oferują oczywiście sklepy internetowe.

Spirulina – Skutki uboczne i przeciwwskazania

Charakteryzująca się szeregiem korzystnych właściwości, bogactwem związków bioaktywnie czynnych i atrakcyjną wartością odżywczą spirulina przyjmowana z dietą łagodzi objawy wielu chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym, gospodarką lipidową, nowotworami i innymi schorzeniami. Pomimo tych wspaniałych korzyści zdrowotnych ważne jest, aby wiedzieć również o możliwych skutkach ubocznych, szczególnie mogących wystąpić przy regularnym stosowaniu tej algi.

  • Należy sobie zdać sprawę, że jest to preparat ziołowy naturalnego pochodzenia, którego stosowanie nie zostało właściwie uregulowane przez większość instytucji państwowych. Dlatego nie jest do końca jasne, czy istnieją poważne przeciwwskazania w zakresie jego stosowania. Niewątpliwie używanie takich środków powinno być zgodne z ulotką dołączoną do opakowania.
  • Należy być ostrożnym i wybierać tylko sprawdzonych producentów, ponieważ to od produkcji, dystrybucji i przechowywania zależy, czy w danym suplemencie nie występują szkodliwe zanieczyszczenia. Istnieją doniesienia o suplementach diety, zawierających m.in. spirulinę, o podwyższonej zawartości substancji toksycznych, np. glinu. Może mieć to związek ze sposobem prowadzenia niektórych przemysłowych hodowli glonów do celów spożywczych i kosmetycznych. Istnieją również spiruliny zawierające metale ciężkie, takie jak ołów, kadm i rtęć, które powodują poważne skutki uboczne. Dotyczy to nie tylko algi spirulina, ale również innych naturalnych suplementów diety. Sytuację tę można wyjaśnić zanieczyszczeniem środowiska, w którym prowadzone są hodowle algi.
  • Przy spożywaniu suplementów diety zawsze należy przestrzegać zalecanego dawkowania. Przyjmowanie spiruliny w zbyt dużych ilościach może wiązać się z perturbacjami żołądkowymi i bólami brzucha. Alga przyjmowana w formie osuszonej, w postaci proszku, bądź tabletek, wymaga zwiększonej ilości wody dostarczonej do organizmu. Jeżeli nie będziemy w stanie zmusić się do picia dużych ilości płynów, może wystąpić odczuwalne, bardzo nieprzyjemne pragnienie i dokuczliwe zaparcie.
  • Spirulina zawiera około 70 białek, które podczas rozpadu na aminokwasy wydzielają w organizmie znaczne ilości ciepła, co w niektórych przypadkach może być przyczyną wystąpienia gorączki. U osób z nietolerancją na białko może wystąpić poczucie ogólnego rozbicia i osłabienia.
  • Po spożyciu spiruliny mogą wystąpić reakcje na tle alergicznym. U osób uczulonych na niektóre składniki spiruliny mogą występować drobne dolegliwości skórne np. swędzenie.
  • Spirulina zawiera bardzo dużo mikroelementów, które w nadmiarze mogą zaburzyć pracę organizmu, dlatego przy stosowaniu alg przez dłuższy czas zaleca się wykonywać kontrolne badanie krwi.

Spirulina opinie

Większość spotykanych opinii na temat spiruliny jest pozytywnych i rzadko można natknąć się na opisy problemów po jej suplementacji. Zdecydowanie częściej spotkać można opinie wątpiące w skuteczność jej działania. Bardzo często bowiem oczekiwania wobec tego typu produktów są zbyt wysokie i napompowane marketingowym żargonem. Z tego względu nie należy spodziewać się po niej spektakularnych cudów w zakresie odchudzania czy też poprawy zdrowia. Dostarcza ona bowiem spore ilości niektórych składników odżywczych, jednak samodzielnie nie doprowadzi do istotnych zmian w metabolizmie organizmu, ani nie uleczy poważnych dolegliwości.

Podstawowe różnice między spiruliną i chlorellą

Wiele osób myli rodzaje alg, m.in. spirulinę i chlorellę. Podstawową między nimi różnicą jest fakt, że spirulina jest gatunkiem o wiele starszym. Ponadto budowa komórkowa chlorelli czyni ją znacznie bliższą roślinom, niż glonom.

Chlorella może naturalnie oczyszczać organizm z rtęci i innych metali ciężkich, które pochodzą z zanieczyszczenia środowiska i zanieczyszczonych składników diety. Spirulina nie jest w stanie usuwać metali ciężkich, równie skutecznie jak chlorella, ponieważ nie posiada błony komórkowej.

 

Źródła:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20354344
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24324897
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15530935
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24552870
5. Parikh P., Mani U., Iyer U., Role of Spirulina in the control of glycemia and lipidemia in type 2 diabetes mellitus, Journal of Medicinal Food, 2001, 4, 193-199
6. Lee E.H., Park J.E., Choi Y.J., Huh K.B., Kim W.Y., A randomized study to establish the effects of spirulina in type 2 diabetes nellitus patients, Nutrition Research and Practice, 2008, 2,295-300
7. Park HJ, Lee YJ, Ryu HK, Kim MH, Chung HW, Kim WY., A randomized double-blind, placebo-controlled study to establish the effects of spirulina in elderly Koreans

1 KOMENTARZ

  1. Jednokomórkowa sinica o skręconym kształcie, stąd jej nazwa. Występuje w ciepłych, lekko zasadowych jeziorach, między innymi w jeziorze Czad w Afryce i w jeziorze Texcoco w Meksyku. Z powierzchni jeziora zbiera się przypominające zieloną pianę masy glonów i następnie suszy je. Starożytni Aztekowie tak wysoko cenili właściwości odżywcze spiruliny, że posługiwali się mą jako walutą.
    Współczesna nauka potwierdziła niewiarygodne właściwości tej rośliny. Spirulina zawiera ponad 65% pełnowartościowego białka, co jest rzadkością wśród roślin. Białko to nadtrawione przez samą spirulinę jest łatwiejsze do strawienia od białka zwierzęcego. Spirulina absorbuje i wykorzystuje wiele minerałów rozpuszczonych w wodzie jezior, między innymi: potas, wapń, cynk, magnez, mangan, selen, żelazo i fosfor. Ponadto glon ten jest bogatym źródłem witamin z grupy B, włączając w to znaczące ilości witaminy Big, witaminy E, beta-karotenu, niezbędnych kwasów tłuszczowych i chlorofilu. Spirulina ma właściwości wzmacniające i oczyszczające, odtruwa wątrobę i nerki, oczyszcza tętnice, wzmaga wytwarzanie kiwi i odżywia mikroflorę jelit. Stosuje sieją w dietach odchudzających, me tylko ze względu na niską zawartość kalorii, ale także z powodu dużych ilości fenyloalamny, aminokwasu hamującego apetyt.
    Spirulinę zaleca się osobom niedożywionym, anemicznym, osłabionym, cierpiącym z powodu zapalenia wątroby, wewnętrznych stanów zapalnych, cukrzycy, zbyt niskiego poziomu cukru we krwi i bladości. Glon ten jest niezastąpionym dodatkiem dietetycznym wzmacniającym system odpornościowy. Spirulina zawiera niebieski barwnik, fitocyjamnę, znany z właściwości przeciwnowotworowych. Uprawia sieją na terenach me dotkniętych skażeniem środowiska, wolnych od trujących substancji. Dzięki temu można ją uważać za jeden z najzdrowszych i najbezpieczniejszych pokarmów dostępnych na rynku. Dostępna w sklepach ze zdrową żywnością w postaci proszku lub tabletek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wstaw swój comentarz!
Wpisz tutaj swoje imię

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.