Olej lniany – Jak pić i dawkowanie

2
4888
olej lniany

Dużo się mówi o korzyściach zdrowotnych, które oferuje olej lniany, lecz wiele osób nie wie tak naprawdę, czym on jest i jak działa. Warto się temu przyjrzeć bliżej i poznać najważniejsze cechy tego niezwykłego składnika diety.

Siemię lniane to wartościowe źródło roślinnych kwasów tłuszczowych omega-3, błonnika pokarmowego oraz innych składników odżywczych. Jego skład różni się od tego, który mają inne podstawowe rośliny oleiste, jak rzepak czy słonecznik. Dobrze jest poznać fakty, aby dokonać świadomego wyboru podczas zakupu oleju lnianego.

Czym jest siemię lniane oraz olej lniany?

Olej lniany wytłaczany jest z nasion lnu, zwanych siemieniem lnianym. Według informacji instytutów badawczych, siemię lniane wagowo składa się w 40% z oleju. Z kolei 55% owego oleju stanowią kwasy tłuszczowe omega-3.

Olej lniany nie ma jeszcze zbyt długiej tradycji stosowania. Ziarno najczęściej używane bywa w całości, łamane lub zmielone na mąkę, wykorzystywaną następnie do wypieków. Siemię lniane przyciąga uwagę dietetyków oraz amatorów zdrowego odżywiania ze względu na wysoką zawartość błonnika oraz potasu. Często dodawane jest do płatków śniadaniowych oraz sałatek, można je również znaleźć w niektórych koktajlach owocowych.

Po pozyskaniu oleju wytłoczyny często wykorzystywane są jako pasza dla zwierząt gospodarskich. Ze względu na właściwości kwasów tłuszczowych omega-3, w ostatnich latach wzrosło zastosowanie całego siemienia lnianego jako karmy dla kurcząt.

Znaczenie kwasów tłuszczowych omega-3

Trójka w nazwie „omega-3” odnosi się do podstawowych typów kwasów tłuszczowych, które są przyjmowane wraz z żywnością i wykorzystywane przez ludzki organizm. Jest to kwas α-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA).

Po spożyciu ludzki organizm przekształca ALA w EPA oraz DHA, które mogą być przez niego łatwiej spożytkowane. Kwasy omega-3 są ważnym elementem niemal wszystkich błon komórkowych. Z tego względu niezbędne dla zdrowia jest dostarczanie ich odpowiednich ilości.

Przeprowadzona w badaniach porównawcza ocena czynników ryzyka, związanego z trybem życia i metabolizmem ujawniła, iż niedobory kwasów omega-3 corocznie są przyczyną alarmującej liczby 72-96 tys. zgonów w samych USA.

Korzyści, które oferuje olej lniany

olej lnianyWedług danych Kanadyjskiego Instytutu Lnu, olej ten ma liczne dobroczynne właściwości, wśród których wybija się zawartość kwasów omega-3. ALA (kwas α-linolenowy) stanowi 57% całkowitej zawartości kwasów tłuszczowych w siemieniu lnianym, dzięki czemu jest ono najbogatszym źródłem owego kwasu w północnoamerykańskiej diecie. Łyżka siemienia zawiera 8 gramów ALA, który jest wielonienasyconym kwasem tłuszczowym.

Olej lniany jest dobrodziejstwem dla osób cierpiących na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz zapalenie jelita grubego. Kilka różnych badań wykazało, iż składnik ten doskonale łagodzi wewnętrzną wyściółkę jelit, w których rozwinął się stan zapalny. Kolejną zaletą jest wysoka zawartość śluzu w siemieniu lnianym, dzięki czemu stanowi ono skutecznie działający naturalny środek przeczyszczający.

Olej lniany skutecznie obniża również poziom cholesterolu. Warto mimo wszystko mieć na uwadze, iż samo jego spożywanie nie pomoże na podwyższony poziom cholesterolu – może jedynie działać wspomagająco przy zmianie diety na zdrowszą.

Przyjmowanie oleju lnianego redukuje także ryzyko chorób serca. Istnieją dowody na to, iż osoby spożywające duże ilości ALA są mniej narażone na atak serca ze skutkiem śmiertelnym. Ponadto kwas ten obniża ciśnienie krwi.

Osobom cierpiącym na zespół Sjögrena, którego objawem jest suchość oczu, olej lniany przynosi ulgę. Poza tym:

• Zmniejsza ryzyko raka.
• Wspomaga wzrost zdrowych włosów oraz paznokci.
• Dba o zdrowie skóry.
• Łagodzi objawy menopauzy.
• Odgrywa rolę w spalaniu tłuszczu.

Przyjmowanie oleju lnianego

Olej lniany dostępny jest najczęściej w postaci płynnej oraz w miękkich żelowych kapsułkach. Wymaga on specjalnego opakowania, gdyż łatwo psuje się pod wpływem ciepła, światła oraz tlenu. W niektórych postaciach wymaga przechowywania w lodówce. W Polsce bardzo często stosuje się mielone siemię lniane, które po zaparzeniu wydobywa z ziaren najcenniejsze składniki odżywcze.

Olej lniany może wywoływać pewne skutki uboczne oraz wchodzić w interakcję z lekami. Siemię lniane może spowalniać tempo wchłaniania leków oraz suplementów przyjmowanych doustnie. Przed decyzją o jego wprowadzeniu do diety zaleca się zwykle konsultację z lekarzem, szczególnie w przypadku przechodzenia poważniejszych chorób.

Warto również znać źródło pochodzenia oleju, aby mieć pewność, że nie powstał z roślin modyfikowanych genetycznie GMO, które nie są przeznaczone do spożycia przez człowieka.

Zadbaj o swoje zdrowie

Naturalny olej lniany dostarcza niezliczonych korzyści zdrowotnych. Jego przyjmowanie na pewno ci posłuży. Skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem i uczyń ze spożywania organicznego oleju lnianego codzienny, zdrowy nawyk. Już niewielka łyżka każdego dnia przyniesie bardzo wiele korzyści zdrowotnych.

2 KOMENTARZE

  1. Rodzaj len należy do rodziny lnowatych i liczy około 200 gatunków. Najbardziej znany i uprawiany jest len zwyczajny. Cykl życiowy lnu przebiega w ciągu jednego roku. Łodyga lnu jest pojedyncza, prosta, wzniesiona, roślina dorasta do 1,5 m wysokości. Liście są liczne, wąskie, siedzące i pokryte woskowym nalotem. W okresie kwitnienia jasny błękit płatków korony staje się dominującym kolorem lnianego poletka. Owocem jest jajowata pięciokomorowa torebka zawierająca 10-12 płaskich, gładkich, połyskujących nasion.

  2. Od jutra rozpoczynam odchudzanie, kto sie odchudza ze mną? Nie będzie lekko ale trzeba się wziąć za siebie. Mam już dobry sposób na odchudzanie, wszyscy którzy są chętni proponuje zacząć od wpisania w google jak szybko schudnąć

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wstaw swój comentarz!
Wpisz tutaj swoje imię

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.